draaien we steeds dichter om de zon?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

draaien we steeds dichter om de zon?

een vriend van me beweerde het volgende:

de snelheid waarmee de aarde rond de zon draaid wordt door weerstand langzaam vertraagd waardoor de aarde door de zon wordt aangetrokken en dus dichterbei komt. Hierdoor versnelt de baan van de aarde weer zodat ie niet meer wordt aangetrokken dan vertraagt ie weer wordt ie weer aangetrokken versnelt ie weer enz. en uiteindelijk over ongeveer 200 miljoen jaar zou de aarde door de zon verbranden.

ik vraag mij af wat is hier van waar? ik heb al vaak gelezen de het einde van de aarde veroorzaakt zal worden als de zon opzwelt en daardoor de aarde vernietigd.maar dan zou dat pas veel later gebeuren

enig idee of het waar is????

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: draaien we steeds dichter om de zon?

dat is het eerste wat ik er in ieder geval van hoor. Maar over welke weerstand hefet hij het dan?
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: draaien we steeds dichter om de zon?

ik denk gewoon sof in de ruimte en de aantrekkings kracht van de maan speeld ook en rol heb ik gehoord

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: draaien we steeds dichter om de zon?

misschien heeft hij het verward met de vertraging van de aardrotatie rond haar as. Dat komt idd door de aantrekkingskracht van de maan.

Het is echt de eerste keer dat ik dat hoor en zit al even in de "sector", over het vertragan van de aardas heb ik wel al gehoord.

De wrijving van stof deeltjes is denk ik wel te verwaarlozen, omdat je +/- mag beschouwen dat de ruimte vacuum is.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: draaien we steeds dichter om de zon?

het is dus niet waar/bewezen dat de aarde landzaam aan in de zon verdwijnt ?

maar bestaat er dan geen verband tussen de baan om de zon en de rotatie om de aarde haar as? en hoe versnelt de aarde vervolgens weer als ie wordt vertraagt door de maan?

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: draaien we steeds dichter om de zon?

babobba schreef:het is dus niet waar/bewezen dat de aarde landzaam aan in de zon verdwijnt ?

maar bestaat er dan geen verband tussen de baan om de zon en de rotatie om de aarde haar as? en hoe versnelt de aarde vervolgens weer als ie wordt vertraagt door de maan?
Nee, het is nog niet bewezen, anders had ik er wel van gehoord :wink:

Ja, beide rotaties hebben te maken met zwaartekracht en aantrekkingskracht van de zon.

De aarde zou alleen weer kunnen versnellen als de maan verdwijnt.
Het is allemaal zo prachtig...

Re: draaien we steeds dichter om de zon?

De aarde zou alleen weer kunnen versnellen als de maan verdwijnt


dan zou de aarde helemaal stil komen te staan als de maan de aarde steeds vertraagt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: draaien we steeds dichter om de zon?

ja zo is dat. vroeger draaide de aarde ook veel sneller rond haar as. Maar tegelijkertijd is de maan zich aan het verwijderen van ons
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 82

Re: draaien we steeds dichter om de zon?

De aarde zou alleen weer kunnen versnellen als de maan verdwijnt
dan zou de aarde helemaal stil komen te staan als de maan de aarde steeds vertraagt
de maan vertraagt de rotatiesnelheid van de aarde rond haar as, maar deze - door de maan veroorzaakte - vertraging gaat (geloof ik) slechts zo lang verder tot dat de aarde niet meer roteert t.o.v. de maan (steeds dezelfde zijde naar de maan gekeerd).

eenmaal deze rotatiesnelheid bereikt, zal de maan de rotatiesnelheid van de aarde niet langer vertragen (de motor voor deze vertraging, namelijk het spel van eb en vloed is weggevallen)

De maan heeft haar rotatiesnelheid reeds aangepast aan haar baansnelheid rond de aarde (de invloed van de aarde is immers relatief groter)

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: draaien we steeds dichter om de zon?

De rotatieënergie van de aarde wordt voor een heel klein gedeelte overgedragen naar de Maan. De rotatie van de Aarde vertraagt hierdoor langzaam, met ongeveer 1,48 milliseconde per eeuw. En de Maan, die meer energie krijgt, komt op een hogere baan, zij verwijdert zich van de Aarde elk jaar met ongeveer 3,8 centimeter.
Het is allemaal zo prachtig...

Reageer