Springen naar inhoud

H2S

• Log in om te kunnen reageren

terminpr

terminpr

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2008 - 18:27

hallo
ik weet dat je H2S kunt bereiden uit Na2S en HCl
maar werkt het ook met azijnzuur of zwavelzuur?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2008 - 21:26

Kun je de reactievergelijking eens opschrijven? Voor de verschillende zuren?

Je gaat dit toch niet uitvoeren, hoop ik?

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2008 - 21:38

Ja dat werkt ook. De meeste zuren werken. Echter niet geconcentreerd salpeterzuur, dan krijg je volgens mij gewoon zwavel.
Zelfs in een oplossing van sulfide zit al vrij veel H2S, en vooral HS-. S2- komt alleen bij hele hoge pH in aanzienlijke mate voor.

Ja kan dit uitproberen, maar doe het dan met goede ventilatie op KLEINE schaal. Een klein spatelpuntje met wat zuur kan wel, maar niet opschalen. H2S is heel erg gevaarlijk, het is even vergiftig als HCN. Bovendien ruik je het niet meer bij hoge concentraties, waardoor je denkt dat je veilig bent.

H2S is volgens mij doodsoorzaak nummer 1 onder de chemicalien in de petroleumindustrie.

terminpr

terminpr

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2008 - 22:04

Ja dat werkt ook. De meeste zuren werken. Echter niet geconcentreerd salpeterzuur, dan krijg je volgens mij gewoon zwavel.
Zelfs in een oplossing van sulfide zit al vrij veel H2S, en vooral HS-. S2- komt alleen bij hele hoge pH in aanzienlijke mate voor.

Ja kan dit uitproberen, maar doe het dan met goede ventilatie op KLEINE schaal. Een klein spatelpuntje met wat zuur kan wel, maar niet opschalen. H2S is heel erg gevaarlijk, het is even vergiftig als HCN. Bovendien ruik je het niet meer bij hoge concentraties, waardoor je denkt dat je veilig bent.

H2S is volgens mij doodsoorzaak nummer 1 onder de chemicalien in de petroleumindustrie.

oke danku ik ben niets grootschallig van plan hoor ikw ou het gewoon wel weten danku voor je informatie
en als ik het uitvoer is het zowiezo buiten :)
danku :)

terminpr

terminpr

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2008 - 22:08

Kun je de reactievergelijking eens opschrijven? Voor de verschillende zuren?

Je gaat dit toch niet uitvoeren, hoop ik?

Na2S + 2HCl -> 2NaCL + H2S
Na2S + 2CH3COOH -> 2CH3COONa + H2S
Na2S + H2PO4 -> Na2PO4 + H2S
denkik :)

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2008 - 22:45

Een kleine correctie fosforzuur is H3PO4.
Probeer het eens aan te passen.
EDIT: in je eerste post zeg je zwavelzuur dit is H2O4 P is fosfor in zwavelzuur zit S zwavel zoals in je sulfide. :)

Kijk ook eens bij de help hoe je sub en sup script gebruikt dat leest veel makkelijker. :)

Je kan dit ook nog in een ionenvergelijking noteren. H2S verdwijnt dan als gas uit je vergelijking. Gasvormingsreacties noemden ze dit meende ik mij te herinerren.

Veranderd door chemaniac, 25 november 2008 - 22:50

terminpr

terminpr

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2008 - 23:26

Een kleine correctie fosforzuur is H3PO4.
Probeer het eens aan te passen.
EDIT: in je eerste post zeg je zwavelzuur dit is H2O4 P is fosfor in zwavelzuur zit S zwavel zoals in je sulfide. :)

Kijk ook eens bij de help hoe je sub en sup script gebruikt dat leest veel makkelijker. :)

Je kan dit ook nog in een ionenvergelijking noteren. H2S verdwijnt dan als gas uit je vergelijking. Gasvormingsreacties noemden ze dit meende ik mij te herinerren.

ja tuurlijk domme fout van me ik wist natuurlijk wel wat zwavelzuur en fosforzuur is maarja . excuseer :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures