[scheikunde] bereiden van kristallen blauw kopersulfaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] bereiden van kristallen blauw kopersulfaat

Ik zit met een probleem waar ik niet uitkom het gaat om een het bereiden van kristallen blauw kopersulfaat. Ik zal hieronder de inleiding van de proef citeren voor de duidelijkheid.

Je gaat uit van een zwavelzuuroplossing. Je bedenkt zelf welke stof je hieraan toevoegt zodat het zwavelzuur volledig wordt omgezet. Als je praktisch denkt kan dat ook zonder rekenwerk. Buij het indampen van kopersulfaatoplossingen onstaat altijd wit kopersulfaat en dat is hier niet de bedoeling. Bedenk een manier om toch de blauwe kristallen te verkrijgen. Je begint met 15 mL 1,0M zwavelzuuroplossing.

Nou had ik bedacht om van tevoren een stukje koper te verhitten waardoor er CuO zal ontstaan. Dit CuO dan weer toevoegen waardoor er de volgende reactie zal ontstaan:

H2SO4 + CuO --> Cu + SO4+ H2O

Mijn docent keurde deze eerste stap van de proef vast goed, maar nu zit ik vast.

Ik moet dus uitkomen op vaste kristallen blauw kopersulfaat.

Is er iemand die mij hiermee verder kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] bereiden van kristallen blauw kopersulfaat

Het loslaten van het kristalwater begint pas boven een bepaalde temperatuur. Onder die temperatuur zal, hoe lang je ook doorstookt en hoe droog het poeder ook is, het kopersulfaat in zijn pentahydraat vorm blijven. Zoek die temperatuur dus en je bent er.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] bereiden van kristallen blauw kopersulfaat

Ik vond in mijn binas dat het kookpunt van CuSO4 923K is, het enige wat ik dus hoef te doen is hieronder te blijven?

Berichten: 281

Re: [scheikunde] bereiden van kristallen blauw kopersulfaat

Ik denk dat je hier meer info vindt. Daar staat ondermeer dat het boven 200 °C zijn kristalwater verliest.

Berichten: 21

Re: [scheikunde] bereiden van kristallen blauw kopersulfaat

Ik denk dat de blauwe kleur pas goed zichtbaar is vanaf een bepaalde afmeting van de kristallen. Hoe trager je de oplossing indampt hoe groter de kristallen zullen zijn en omgekeerd. Dus als je de oplossing traag indampt zul je mooie blauwe kristallen krijgen.

Reageer