Lopende neus, dru(i)pneus bij koud weer

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Lopende neus, dru(i)pneus bij koud weer

Waarom krijg je eigenlijk een loopneus als je van koud weer (buiten) naar een warme binnenomgeving gaat??
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Lopende neus, dru(i)pneus bij koud weer

Spreek je gewoon niet uit persoonlijke ervaring of een toevalligheid?

Ik zie echt geen redenen die het verschijnsel zou kunnen verklaren.

Misschien smelt je snot?

[img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... on_lol.gif[/img]
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Lopende neus, dru(i)pneus bij koud weer

Ha, dat kan natuurlijk ook, dat ik de enige ben. Dan had ik dit topic beter bij medisch forum kunnen planten, maar dat druist weer in tegen de forumregels, dat zegt dat je geen individuele afwijkingen mag behandelen :wink: .

Maar serieus, ben ik dan de enige die een loopneus krijgt als je van vrieskou naar warm gaat? En bijvoorbeeld na het nuttigen van een hete kop soep, ben ik zeker niet de enige die een loopneus krijgt. Zie ik hier enig verband, en zo ja, welk?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Lopende neus, dru(i)pneus bij koud weer

Raspoetin, die loopneus heb ik ook, en iedereen wel denk ik, maarde mate waarin kan misschien verschillen. Het zou kunnen zijn dat koude lucht in het algemeen ook (heel) droog is, en om je longen tegen droge lucht te beschermen er meer vocht je in je neus gejaagd wordt om de lucht te bevochtigen. 8)

Kom je in een warmere ruimte, dan is dat niet meer nodig, maar ik denk dat het airco-systeem een beetje na-ijlt. Al dat vocht kanniet mer verdampen, en dan begint het te druppen. Afbeelding

Haal op die wekker, snot is lekker... :wink:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Lopende neus, dru(i)pneus bij koud weer

Je neus loopt doordat het slijmvlies geprikkeld wordt. Een koudeprikkel activeert blijkbaar de slijmproductie. Ik krijg ook een loopneus van kou (al voordat ik binnen ben trouwens) en van gekruide soep.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Lopende neus, dru(i)pneus bij koud weer

Cassanne schreef
Een koudeprikkel activeert blijkbaar de slijmproductie.
Als dat zo is, dan zal daar een reden voor zijn. Welke?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Lopende neus, dru(i)pneus bij koud weer

Ik heb eigelijk net het omgekeerde, mijn neus komt helemaal dicht te zitten als ik binnen ga, als ik dan terug buiten ga dan is m'n neus terug vrij en kan ik terug ademhalen :roll:

Reageer