oplosbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

oplosbaarheid

hallo,

Ik vroeg me af waarom je fluoride in natronloog moet oplossen voor de beste resultaten en waarom het in water en waterstofperoxide niet gaat.

Ik weet wel dat fluoride in water niet goed oplost en dat het een reactie ermee aangaat maar waardoor kan dit en welke reactie zal dit dan zijn?

En wat doet fluoride dan met waterstofperoxide?

alvast bedankt
Yo kerels ik ben Erwin en Ito gaat naar Havo :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: oplosbaarheid

Natriumfluoride lost toch uit zichzelf niet zo heel slecht op?

Ongeveer 40 gram per liter, niet extreem veel maar om het nou slecht oplosbaar te noemen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 25

Re: oplosbaarheid

Ja maar dat is natruimfluoride, ik bedoel meer gewoon alleen fluoride. Want hier word het fluoride gehalte in afgassen bepaald. Maar daarvoor wordt de fluoride opgelost in natronloog.

Mijn vraag is dus waarom dat je het beter oplost in natronloog en niet in water.

En hoezo kan waterstofperoxide dan geheel niet?
Yo kerels ik ben Erwin en Ito gaat naar Havo :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: oplosbaarheid

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar 'fluoride' alleen kun je niet oplossen. Er is een tegenion nodig.

Ben je niet in de war met fluor?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 25

Re: oplosbaarheid

In de afgassen zit fluoride, deze wordt door natronloog geleid, waardoor de fluoride achter blijft in de natronloog.
Yo kerels ik ben Erwin en Ito gaat naar Havo :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplosbaarheid

Bedoel je nu F2 (g) of F- (aq)?

In het 1e geval lijkt me dat je het eventueel ontstane HF meteen neutraliseert zodat je NaF overhoudt.

Berichten: 25

Re: oplosbaarheid

Ja dat eerste bedoelde ik, bedankt ervoor dat het geneutraliseerd moet worden.

Maar waarom moet het dan perse geneutraliseerd worden?

Maar nu is de vraag nog, waarom dat je het niet dan in waterstofperoxide gedaan kan worden. Is dat dan omdat waterstofperoxide een zuur milieu is?
Yo kerels ik ben Erwin en Ito gaat naar Havo :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplosbaarheid

1) Peroxide bevat geen als zodanig actieve hydroxide, zoals natronloog dat heeft

2) Misschien weet je het niet, maar HF is een zeer gevaarlijk spul. Ik zou liever geconcentreerd zoutzuur over me heen krijgen als een druppel van dat spul. Het dringt namelijk je huid binnen, en gaat neerslagreacties aan met calcium.

Berichten: 25

Re: oplosbaarheid

Nee dat wist ik niet dat HF zo gevaarlijk was.

Bedankt voor de informatie!
Yo kerels ik ben Erwin en Ito gaat naar Havo :P

Reageer