Springen naar inhoud

Spectral Resolution bij Raman spectrometrie

• Log in om te kunnen reageren

Dreamy

Dreamy

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 10:12

Hallo,

ik ben studente Forensisch Onderzoek en voor mijn stageopdracht ben ik bezig met een draagbare Raman spectrometer, kijken hoe betrouwbaar zijn resultaten zijn.

In zijn specificaties heb ik gevonden dat de spectral resolution van de FirstDefender ligt tussen de 7 en 10 cm-1
Via een docente van mij weet ik dat dit normaal is voor een dispersive Raman, maar ik heb niet kunnen achterhalen of dit het geval is.

Al met al heb ik 2 vragen.
Wat is die spectral resolution precies en wat zegt dit over de betrouwbaarheid? (met wikipedia kom ik er niet uit en verder is het me niet gelukt er meer info over te vinden).

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 27 november 2008 - 10:45

Leuke vraag :)

De resolutie van een spectrometer is niet meer dan een maat die vertelt wat de kleinste afstand tussen twee pieken moet zijn om ze op halve piekhoogte van elkaar te kunnen onderscheiden. Vaak wordt dat met een emissiestandaard zoals een kwik- of neonlamp bepaald.

7 tot 10 cm-1 is niet een buitengewoon hoge resolutie, maar inderdaad niet abnormaal. De beste Ramanspectrometer die ik ken komt tot 4 cm-1.

Wat het zegt over de betrouwbaarheid, nou eigenlijk niet veel. Waar het bij Raman meer om gaat is de reproduceerbaarheid. Een apparaat met een lage resolutie (>20 cm-1) kan beter zijn dan een met een hoge resolutie (<5 cm-1).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Dreamy

Dreamy

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 11:11