[scheikunde] Kjeldahl methode

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Kjeldahl methode

Hallo iedereen, ik zit in mijn eerste jaar chemie en wij moeten aan een project werken.

voor dit project moeten wij het stikstofgehalte bepalen van water.

Voor de destructie kunnen we hiervoor de Kjeldahl tabletten gebruiken, maar we moeten echter weten welke katalysators er in zitten en wat ze aantonen.

Ik weet al dat deze tablet seleen, koper of titanium bevat, maar wat ze aantonen weet ik nog niet

Kunnen jullie mij helpen? (Links naar verklarende sites zijn altijd handig)

Dank bij voorbaat

Re: [scheikunde] Kjeldahl methode

Probeer eens te googlen op wat een katalysator is, denk dat je dan al weer een stukje verder komt

Berichten: 55

Re: [scheikunde] Kjeldahl methode

Plantijn Hogeschool zeker?

Katalysatoren tonen niets aan, ze beïnvloeden de reactiesnelheid van een reactie (meestal versnellen)

In dit geval bevorderen ze de snelheid waarmee de organisch gebonden stikstof vrijgemaakt wordt. (of andere stikstof ook wordt vrijgemaakt bij de destructie weet ik niet meer)

ciao

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Kjeldahl methode

de katalysator die wij hebben gebruikt bij de destructie (bij pasta als monster, maar uiteindelijke doel is hetzelfde: eiwitten kapot oxideren) was seleen.

Katalysatoren verlagen de activeringsenergie van de reactie, waardoor de reactiesnelheid bevordert wordt.

Berichten: 55

Re: [scheikunde] Kjeldahl methode

Hebben jullie eigenlijk wel gezocht naar antwoorden voordat je de vraag hier plaatste?

google: "katalysator kjeldahl" eerste link.

http://www.emis.vito.be/EMIS/Media/referen...2006_2-I-B5.pdf

btw, als je PG1 bent: zeer slim om glazen flessen in de diepvries te steken ;)

Re: [scheikunde] Kjeldahl methode

sippi schreef: Hebben jullie eigenlijk wel gezocht naar antwoorden voordat je de vraag hier plaatste?

google: "katalysator kjeldahl" eerste link.

http://www.emis.vito.be/EMIS/Media/referen...2006_2-I-B5.pdf

btw, als je PG1 bent: zeer slim om glazen flessen in de diepvries te steken ;)
Ik had deze ook gezien, maar vind dat ze ook eens een beetje meer google moeten gebruiken voordat deze hele makkelijke vraag beantwoord kan worden.

Als je zoekt op wikipedia staat daar ook een aardig antwoord in in de eerste zin

Een katalysator is een stof die de snelheid van een bepaalde reactie beïnvloedt zonder zelf verbruikt te worden

succes verder met het onderzoek

Reageer