Salpeterzuur + Natriumbicarbonaat = pH 7

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Salpeterzuur + Natriumbicarbonaat = pH 7

Ik moet salpeterzuur neutraliseren met natriumbicarbonaat tot pH 7. Ik kom er echter niet helemaal uit. Volgens mij denk ik te moeilijk.

- Kooldioxide ontwijkt dus de reactie lijkt me niet reversibel

- Salpeterzuur is een sterk zuur, dus zal in zijn geheel reageren (niet reversibel)

Bicarbonaat heeft echter een bufferende werking en hier weet ik me niet zo goed raadt mee. Moet ik gewoon evenveel OH- tegenover H+ zetten of is het niet zo eenvoudig?

Kan hier iemand eens een voorbeeld berekening voor me maken?

Bij deze even een paar eenvoudige gegevens ter illustratie;

1L 1,0M Salpeterzuur moet geneutraliseerd worden tot pH 7 met een 1,0M Natriumbicarbonaat oplossing.

Vergelijking;

H+ + HCO3- --> CO2 + H2O

Kb HCO3- = 2,3 . 10-8

Ka HNO3 >> 1

Hoeveel liter Natriumbicarbonaat heb ik dan nodig?

Alvast bedankt,

Groet Ronald

Berichten: 2.337

Re: Salpeterzuur + Natriumbicarbonaat = pH 7

Per molecule bicarbonaat neutraliseer je één proton. (leid je af uit de vergelijking)

Wanneer heb je pH 7?

Volgens mij is natriumbicarbonaat enkel een buffer wanneer er ook natriumcarbonaat in de oplossing zit. Dus staar je daar niet op blind. ;)

Berichten: 840

Re: Salpeterzuur + Natriumbicarbonaat = pH 7

De Kb van bicarbonaat en de Kz van salpeterzuur zijn hier niet belangrijk. Het geconjugeerde zuur van de zwakke base bicarbonaat (H2CO3) is instabiel en ontleedt in koolstofdioxide en water, waardoor je bij de reactie van 1 mol salpeterzuur met 1 mol bicarbonaat een pH van 7 krijgt, omdat het gevormde zwakke zuur (CO2 ontsnapt uit de oplossing.

Voor elke mL 1M salpeterzuur heb je dus een mL 1M NaHCO3-oplossing nodig.

Het kan wel zo zijn dat de oplossing ietsjes zuurder is dan verwacht, zodra je de oplossing van pH=7 hebt bereid, door de kleine hoeveelheden CO2 die oplossen in de oplossing, wat de oplossing zuurder maakt.

Berichten: 3.145

Re: Salpeterzuur + Natriumbicarbonaat = pH 7

Dat laatste probleem voorkom je door de vloeistof te verwarmen. Bij een graad of 80 is zo ongeveer alle kooldioxide wel uit de vloeistof verdreven en als je het echt perfect moet hebben kook je heel even.

Reageer