Oxidatietrappen bij practica

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Oxidatietrappen bij practica

We moeten bij een practicum chemie koper verbranden en er dan water aan toevoegen zodat we een hydroxide bekomen. Ik vroeg me echter af hoe je nu weet welke oxidatietrap koper zal aannemen (aangezien zowel Cu+I als Cu+II mogelijk zijn).

Mvg

JV

Berichten: 2.337

Re: Oxidatietrappen bij practica

Het meest gangbare is koper(II) dit is de meest "stabiele". Stabiele is hier misschien een verkeerde woordkeuze. Maar als je koper oplost gaat het altijd Cu2+ zijn. Je moet dit eerst reduceren om Cu+ te bekomen dacht ik.

Berichten: 3.145

Re: Oxidatietrappen bij practica

Chemaniac, wat jij aangeeft is niet helemaal correct. Het is niet de meest stabiele, wel de meest bekende. Het hangt er maar net van af in wat voor omgeving je werkt. Veel liganden stabiliseren koper(I) en het is helemaal niet moeilijk om een oplossing te maken met koper(I) in oplossing.

Het verschil met koper(II) is dat koper(I) niet als eenvoudig aqua-ion bestaat, dus [Cu(H2O)n]+ bestaat niet, dit zal direct disproportioneren naar koper(II) en metallisch koper. In aanwezigheid van liganden als chloride, ammoniak of bromide is koper(I) echter ook uitstekend in oplossing te krijgen en te houden. Omdat het aqua-complex van koper(I) niet bestaat wordt het als minder gangbaar beschouwd.

In vaste stof-chemie is koper(I) zeker niet specialer dan koper(II). Bij verhitten van koper in lucht ontstaat CuO, maar bij heel hoge temperatuur krijg je Cu2O.

Voor JV-00: Als je koper oxideert middels verbranding en je voegt het produkt toe aan verdund zwavelzuur, dan krijg je alleen koper(II) in oplossing. Hier kun je dan een hydroxide aan toevoegen om een neerslag van koper(II)hydroxide te krijgen. Sulfaat ion coordineert nl. niet aan koper(I), noch aan koper(II) en dus heb je alleen maar het aqua-ion, dat een mooie blauwe kleur heeft.

Als je koper oxideert en je voegt het toe aan zoutzuur, dan krijg je een heel ingewikkelde mix van complexen met chloride ion, zowel van koper(I) als van koper(II), met kleuren die kunnen varieren van vrijwel kleurloos tot vrijwel zwart en ook gele en groene kleuren zijn mogelijk.

Geoxideerd koper toevoegen aan water zal je niet zomaar het hydroxide geven. Koper(I) oxide en koper(II)oxide zijn beide onoplosbaar en nemen niet zomaar water op om een hydroxide te vormen.

Berichten: 2.337

Re: Oxidatietrappen bij practica

Ja stabiele was een foute woordkeuze. Ik bedoelde meer: meer voorkomende, meest gevormd.

Reageer