Springen naar inhoud

Analyse van een legering

• Log in om te kunnen reageren

AnonymY

AnonymY

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 22:17

Hallo allemaal,

ik zit een beetje met een probleem ^^ In het labo instrumentele analyse hebben we een legering gekregen, een Mn-Mo-staal, bevattende:

Mn<5 ppm
Mo<1 ppm
Ni<1 ppm
Cr<0,1 ppm
Cu<1 ppm

Dit is een vaste stof. Hiervan moeten we de verschillende exacte concentraties bepalen, we hebben dus enkel een idee van het gebied, niet van de exacte concentraties natuurlijk.

De vraag is nu hoe we de vaste stof het best behandelen en welke techniek we het best gebruiken :s Wanneer je op internet gaat zoeken kom je altij AAS of AES tegen maar aangezien er maar 1 AAS in het labo staat, en deze zo goed als altijd in gebruik is, zullen we voor een andere techniek moeten kiezen... Enige tips?

Thx alvast!

Grtz

AnonymY

Veranderd door AnonymY, 27 november 2008 - 22:18

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 november 2008 - 09:06

Tja.... vergelijk even met dit verzonnen verhaal:

ik heb een oven en wil weten hoe warm die is. Nu heb ik op het internet gezocht hoe ik dat kan meten, en er wordt overal verwezen naar een 'thermometer'. Nu heb ik zo'n ding wel, maar mijn buurman heeft die morgen nodig. Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Je zou kunnen uitzoeken of XRF nauwkeurig genoeg is....

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2008 - 13:29

Er is nog een probleem: De aangegeven gehaltes zijn heel laag. Uw staal is dus praktisch zuiver ijzer. Zoiets noem je geen Mn-Mo-staal. Is het misschien het bekende molybdeenhoudend roestvast staal 316 ? Dat bevat echter een grote hoeveelheid chroom en meer molybdeen. Daarbij wordt wel eens het goedkopere Mn gebruikt in plaats van (een deel van het) nikkel.
U zult dus toch wat meer over uw staal te weten moeten komen.
Als dat niet kan is de enige oplossing alles op te lossen in een mengsel van zuiver salpeterzuur en zoutzuur, af te roken en eerst eens een voorlopige, kwalitatieve analyse doen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

AnonymY

AnonymY

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2008 - 21:28

Er is nog een probleem: De aangegeven gehaltes zijn heel laag. Uw staal is dus praktisch zuiver ijzer. Zoiets noem je geen Mn-Mo-staal. Is het misschien het bekende molybdeenhoudend roestvast staal 316 ? Dat bevat echter een grote hoeveelheid chroom en meer molybdeen. Daarbij wordt wel eens het goedkopere Mn gebruikt in plaats van (een deel van het) nikkel.
U zult dus toch wat meer over uw staal te weten moeten komen.
Als dat niet kan is de enige oplossing alles op te lossen in een mengsel van zuiver salpeterzuur en zoutzuur, af te roken en eerst eens een voorlopige, kwalitatieve analyse doen.

@rwwh: xrf is niet aanwezig ;) Crappy labo xD

@hzeil: we kunnen nix meer te weten komen over ons staal wat ons extra info kan geven. Ik denk idd dat oplossen in salpeterzuur en zoutzuur een goede methode zal zijn, thx a lot! ;)

Grtz

AnonymY

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures