Springen naar inhoud

[scheikunde] oplosbaarheidsproduct van zouten

• Log in om te kunnen reageren

brammeke

brammeke

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2008 - 11:42

Hey, ik ben hier nieuw maar had toch een vraagje:

Kan men wel een oplosbaarheidproduct bepalen van een goed oplosbaar zout?
Persoonlijk denk ik van niet omdat dit oplost in water en men dan onmogelijk het nog kan bepalen: of zit ik fout mt deze redenering.

Zou op deze wijze ook het oplosbaarheidproduct van een slecht oplosbaar zout kunnen bepaald worden?
Ik denk natuurlijk ook van niet omdat men het vorige niet kan bepalen.

Maar mijn vraag is nu, wat is er fout in mijn redenering wat ik zou niet weten he het anders moet opgelost worden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 30 november 2008 - 11:50

Oplosbaarheid kun je best wel bepalen. Je voegt gewoon een bekende hoeveelheid toe aan water en kijkt of het geheel oplost. Alleen weet je dan niet precies wanneer je de grens hebt bereikt.

Wat je zou kunnen doen, is het water flink verwarmen, een grote hoeveelheid zout toevoegen, het laten oplossen voor zover dat kan, dan laten afkoelen tot kamertemperatuur en dan bepalen hoeveel zout niet is opgelost. Dat trek je af van wat je hebt toegevoegd en voila!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

brammeke

brammeke

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2008 - 08:35

Bedankt maar nog eventjes een opmerkingetje: is er dan geen verschil of men een goed oplosbaar zout neemt of een onoplosbaar zout.
Ik veronderstel dat het dan gemakkelijker werkt met een oplosbaar zout, maar waarom is dit dan?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 december 2008 - 10:53

Goed en slecht oplosbaar zijn allebei gerelateerd aan een Ks. Bij een goed oplosbaar zout is deze tamelijk hoog tov die van een slecht oplosbaar zout. Ik kan echter nog altijd een oververzadigde NaCl-oplossing maken, wat betekent dat na een bepaalde NaCl concentratie elke gram extra gezellig naar de bodem dwarrelt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures