Masterkeuze

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 87

Masterkeuze

Beste leden,

Ik studeer momenteel moleculaire biologie/celbiologie en na dit schooljaar heb ik mijn bachelor gehaald. Dat betekend dat ik een master moet gaan kiezen. Ik heb daar vragen over en ik hoop dat iemand me goede raad kan geven.

Als ik de titel biochemicus wil krijgen wat moet ik dan studeren? Er zijn verscheidene universiteitn (utrecht, UvA, Leiden) die de master biomoleculair science aanbieden, komt dit overeen met pure biochemie? En wat als ik specifiek moleculair bioloog wil worden?

Ik ben zelf tijdens mijn bachelor ook best geinteresseerd geraakt in geneesmiddelsynthese. Wat is een betere master die ik kan doen om echt te leren hoe ik medicijnen synthetiseer en ook medicijnen van de toekomst (denk aan RNAi en gentherapie), de master Drug Innovation (of masters die daar op lijken) of de standaard scheikunde master Catalysis, Design and Synthesis?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

Groeten Murru

P.S. Mastervoorlichtingen en studieadviseurs helpen me voor geen **** Afbeelding

Berichten: 740

Re: Masterkeuze

Ik doe Cancer Genomics & Developmental Biology aan de UU, dat is vrij moleculair gericht met genetica. Wil je toch meer de biochemie kant op en in de richting van wetenschappelijk onderzoek, dan kan je beter kiezen voor biomolecular sciences op de UU, mocht je het wetenschappelijk onderzoek niks vinden, dan is Drug innovation een betere optie.

Echter, alle masters bevatten een aanzienlijk deel stage. De stage bepaald voornamelijk in welke richting je je gaat verdiepen. Deze mag je uiteraard zelf kiezen.

Berichten: 87

Re: Masterkeuze

Bedankt Roy voor deze info. Waarom is de master Drug Innovation niet gericht op wetenschappelijk onderzoek dan? Ik d8 juist dat je bij die master echt leerde hoe je geneesmiddelen maakt. Misschien is die organisch-synthetische scheikunde master dan toch een betere optie.

Die master van jou klinkt ook best interessant. Ik studeer zelf in Amsterdam en volgens mij komt de master oncology daarmee het meest overeen (wij hebben geen ontwikkelinksbiologie masters...). We hebben wel ook de master biomolecular science die ik graag zou willen doen. Verder is de master medical biochemistry (van de biomedische wetenschappen faculteit) ook een optie. Ik denk dat het uiteindelijk een van die twee masters gaat worden of dat ik toch de echte scheikunde kant op ga.

Groeten Murru

Berichten: 740

Re: Masterkeuze

Drug Innovation is wat meer gericht op de farmaceutische industrie en hier leer je idd hoe je geneesmiddelen maakt, de nadruk ligt dus niet op het uitvoeren wetenschappelijk onderzoek is.

Cancer Genomics lijkt idd het meest op Oncology.

Berichten: 704

Re: Masterkeuze

Binnen Drug Innovation kun je veel verschillende richtingen op. Ik zelf doe nu onderzoek in het vakgebied immunofarmacologie (wetenschappelijk onderzoek op het gebied van chronische ontstekingen in de darm in mijn geval). Tijdens deze master moet je, net als bij de andere master in life sciences aan de UU (op enkele na), 9 maanden en 6 maanden onderzoeksstage doen in een richting die gelinkt is aan geneesmiddelonderzoek. Daarnaast is er ook het DRS-track mogelijk, waarbij de 6 maanden stage vervangen wordt door een 'regulatory'-gerelateerde stage + wat cursussen.

In feite is de lijn van de Drug Innovation cursus het gebied wat de master omvat:

-drug target finding + evaluation (wetenschappelijk onderzoek naar het vinden van mogelijke drug targets)

- drug design+discovery --> medicinal chemistry valt hieronder, waarbij gespeeld wordt met computersimulaties van bindingen en het synthetiseren van allerlei spul.

- drug targeting+delivery --> hoe krijg je je geneesmiddel op de juist plek (denk aan liposomen enz)

- drug utilization + response: farmacoepidemiologisch onderzoek

- drug and biomolecular analysis --> pure scheikunde: chromatografie + MS enz, dus eigenschappen van geneesmiddelen enzovoorts.

Vragen in het mailtje van murru:

- wat leer je: de basisbeginselen in elk vakgebied wordt behandeld in de mastercursus van het programma

- tijd in het lab: hangt vanaf welke richting je kiest: research richting = 15 maanden in het lab.

- aandacht aan synthese van geneesmiddelen: komt uitvoerig aan bod in de cursus

-of ik dat moet doen: nee, aangezien ik deze richting niet heb gekozen. De mogelijkheid om stages in deze richting te lopen zijn uiteraard wel mogelijk!

- noem een paar geneesmiddelen die je hebt gemaakt: het produceren van een geneesmiddel is onderhevig aan heel veel regelgeving. Als je een drug ontwikkeld, moet je ervan uitgaan dat je minstens 10-15 jaar bezig bent om het op de markt te krijgen. Ik ben wel bezig met he testen van moleculen om een bepaald ziektebeeld te verbeteren (eerst gericht op: hebben stoffen het gewenste effect --> puur farmacologisch, het mechanisme komt daarna)

- technieken als RNA silencing komen ter sprake, maar niet echt heel diepgaand. Daarvoor kun je masterclasses volgen die dieper op deze stof ingaan, en je kunt uiteraard stage lopen op een afdeling waar ze deze techniek gebruiken (binnen departement farmaceutische wetenschappen is er sowieso 1 groep die veel met RNAi doet).

Voor meer info kun je ook kijken op de site: www.pharm.uu.nl/drug-innovation

Sander

Berichten: 516

Re: Masterkeuze

Ik studeer momenteel Master Bio-Ingenieurwetenschappen Cel- en Gentechnologie. Misschien is dat een idee? Kan je ook de Medische en farmaceutische richting mee uit.

Ik geef het je alleen maar mee. Misschien moet je zelf eens uitzoeken of de inhoud je ligt. Ik weet niet aan welke Nederlandse universiteiten je dat kan opnemen, ikzelf studeer in Leuven, België.

Berichten: 87

Re: Masterkeuze

Beste Sander,

Bedankt voor de uitgebreide toelichting van de master Drug Innovation. Zoals ik het nu zie zou eigenlijk een studie medicinal chemistry het dichst bij mijn hart liggen qua het ontwikkelen van nieuwe medicijnen, een beetje gemengd met de studie van Pink Panther omdat het ingrijpen op transcriptioneel niveau ipv posttranslationeel niveau naar mijn mening steeds belangrijker en interessanter gaat worden.

Desalniettemin sta ik toch voor een ontzettend moelijke keuze. In mijn overweging telt ook mee dat ik nu een prachtige woning heb in Amsterdam en dat al mijn vrienden hier wonen, dus verhuizen doe ik liever niet als het niet hoeft.

Daarbij komt ook nog kijken dat mijn interessegebied veel breder is zoals ik al heb gezegd. Een studie biomolecular science (of molecular biosciences zoals hij bij ons heet) lijkt mij ook prachtig omdat het nog zo veel kanten op kan. Het liefst zou ik natuurlijk meerdere masters tegelijk doen (ook meteen de masters farmacie en nanotechnologie erachteraan knallen :P ), maar ik zal er toch eentje moeten kiezen.

Nog een punt, waar ik het nog niet over heb gehad, dat ook meetelt in mijn overweging is of de opleiding en universiteit goed staan aangeschreven. Welke opleiding is op dit vakgebied echt het summum in Nederland? (dwz hele bekende hoogleraren etc., zegmaar de opleiding waarmee uitwisseling met Oxford, Cambridge of Harvard geen probleem is :P ). Er is hierover totaal geen informatie te vinden op het net. Misschien dat iemand er meer over weet,

Groeten Murru

Berichten: 704

Re: Masterkeuze

via de UU kun je heel gemakkelijk een heel goede plek in het buitenland krijgen. Diverse DI-studenten komen op een vooraanstaande universiteit in de VS voor hun minor-stage.

In principe hoeft de plek geen probleem te zijn. Een collega-AIO van mij komt ook iedere dag met de trein vanuit A'dam en hij schijnt het geen probleem te vinden.

btw: de master farmacie in utrecht duurt 3 jaar en daarmee kom je als apotheker ergens terecht.

Berichten: 740

Re: Masterkeuze

Utrecht heeft erg goede contacten met het buitenland.

Ik ben op dit moment bezig met het regelen van een plek op MIT in Boston en veel collega studenten hebben ook mooie plekken gevonden op o.a. Harvard, Stanford, UCSF e.d.

Echter komt het er wel op neer dat je altijd hulp zal moeten krijgen van een groepsleider of professor die goede contacten in het buitenland heeft, want de opleiding zelf kan meestal niet heel veel regelen.

Berichten: 87

Re: Masterkeuze

Ik wil ook naar MIT! Of Yale. Dat klinkt allemaal heel veelbelovend.

Mijn doel is nu om naar zo veel mogelijk voorlichtingsdagen te gaan. Ik kom bijvoorbeeld net terug van een voorlichting van de SUMMA, een soort wetenschappelijke mastervariant van geneeskunde. Voor mij zat er denk ik toch te weinig echte laboratorium wetenschap in die opleiding..

Hoe dan ook hebben jullie een prachtig universitair medisch centrum moet ik toegeven. En de reistijd was ook nog wel te doen. Staan de chemisch-biologische opleidingen aan de UU beter aangeschreven dan aan de UvA denken jullie? Ik weet wel dat de UU op een aantal terreinen in dat vakgebied toonaangevend in de wereld is en dat jullie goede hoogleraren hebben daar. Maar de UvA doet het op internationaal niveau ook lang niet slecht heb ik gelezen.

Ik denk dat ik nu teveel verzeild raak in hoog aangeschrevenheid... Waarschijnlijk is het toch het beste om uiteindelijk gewoon op intuitie te kiezen.

Groeten Murru

Berichten: 740

Re: Masterkeuze

De master die ik volg is aangesloten bij o.a. het Hubrecht Instituut, dat zeker een toonaangevend instituut is in Nederland. De groepen die op het UMC zitten, waar ik zelf momenteel ook onderzoek doe, zijn ook erg goed.

Onze master heeft een eigen website, daar zijn ook alle groepen te vinden die zijn aangesloten bij onze Master.

www.cangendev.nl

Reageer