Vergelijking ISO 9001:2000 nl en ISO 15189

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 92

Vergelijking ISO 9001:2000 nl en ISO 15189

Goede middag,

Ik moet als onderdeel van een workshop die ik heb gevolgd een aantal opdrachten maken. Dit gaat op zich heel goed, maar bij 1 deel opdracht kom ik er niet helemaal goed uit.

Dit gaat om het vergelijken van ISO 9001: 2000 nl en ISO 15189.

Ik weet dat dit vergelijkbare normen zijn. ISO 9001 is een globale norm die kan worden gebruikt voor het opzetten van een kwaliteitssysteem in elk type organisatie.

Ik weet ook dat ISO 15189 specifiek gaat over de invoering van een kwaliteitssysteem in een laboratorium.

Deze normen moet ik met elkaar vergelijken op de volgende gebieden:
  • Kwaliteitsbeleid
  • Wie is de klant
  • Verantwoordelijkheid van de leidinggevende
  • Inwerken en bijscholen van personeel
  • Onderhoud en kalibratie van apparatuur
  • Wat moet er gedaan worden als er wat fout gaat (klachtenbeleid)
Hierbij moet ik aangeven wat het verschil is tussen de 2 documenten.

Mijn probleem/ uitdaging is, dat de boeken hierover bij mij op school al een aantal weken uitgeleend zijn. Ik kan dus nergens echt heel betrouwbare informatie vandaan halen (ik vertrouw de sites die ik wel vond niet).

Ik vroeg me af of iemand nog een aantal tips heeft zodat ik deze opdracht ook nog even netjes kan maken.

Alvast bedankt voor de hulp,

Vincent

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Vergelijking ISO 9001:2000 nl en ISO 15189

Je kunt natuurlijk altijd de twee normen bij het NEN kopen (maar goed..., ze kosten enkele tientjes per norm).

Berichten: 92

Re: Vergelijking ISO 9001:2000 nl en ISO 15189

Je kunt natuurlijk altijd de twee normen bij het NEN kopen (maar goed..., ze kosten enkele tientjes per norm).
voor iets dat ik 1 keer gebruik op school?

ik ben niet zo gek om dat te gaan doen. dan wordt dat net zoiets als alle schoolboeken die ik heb gekocht, omdat ze op de literatuurlijst stonden van school.

Die boeken heb ik allemaal 1 of 2 keer gebruikt, en daarna gingen ze over op een nieuw boek :x

Berichten: 223

Re: Vergelijking ISO 9001:2000 nl en ISO 15189

Mijn probleem/ uitdaging is, dat de boeken hierover bij mij op school al een aantal weken uitgeleend zijn. Ik kan dus nergens echt heel betrouwbare informatie vandaan halen (ik vertrouw de sites die ik wel vond niet).
welke sites had je dan gevonden?

Berichten: 12

Re: Vergelijking ISO 9001:2000 nl en ISO 15189

ik kan je alvast mijn persoonlijke ervaring meededelen met iso normen. :eusa_sick:

Je kan ze opdelen in 2 stukken : Dat gedeelte wat je met een beetje gezond verstand al vanzelf zou moeten doen. (men noemt dat ook wel eens marketing en management ;)

Een interessante invalshoek is misschien de verscheidenheid van redenen die sommige bedrijven hebben om hier aan deel te nemen.

Denk maar eens aan de giga kostprijs(en vergeet daarbij de kost aan uurlonen van je personeel niet bij te tellen) Je zou bijna kunnen stellen dat het voor sommige normen een statusimbool aan het worden is.

Kan een kleinen KMO niet betalen. Beetje zoals een dure wagen voor sommige mensen.

En zeker niet vergeten na te gaan hoe het dan gaat na het verkrijgen van hun "iso norm" :eusa_whistle: :eusa_whistle:

veel sukses alvast Afbeelding

Reageer