gaslek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 254

gaslek

hallo,

ik heb gelezen dat het mogelijk is om op afstand te bepalen welk gas nu net ontsnapt uit een lek.

Hoe doet men dit dan juist?

Ik las dat men er een lichtbundel naartoe stuurde en dan ging meten welke "delen" van het licht geabsorbeerd worden.

Aan de hand van deze delen kon men dan bepalen welk gas er ontsnapt.

Moet ik het dan gewoon interpreteren als het versturen van licht (alle golflengtes die men kan versturen) en dan kijken welke golflengtes er tegengehouden worden en op basis daarvan gaan kijken welke stoffen in staat zijn bepaalde golflengtes te absorberen? Of werkt het anders?

en werkt dit ook bij gassen die onder druk staan? Of mag men enkel meten op plaatsen waar de gassen niet onder druk staan, maw iets boven de plek waar het gas ontstapt en dus ijl wordt in de lucht (aangezien vlak boven het lek er een immense druk op het gas staat).

Berichten: 915

Re: gaslek

Zoek ook eens op "spectroscopie"

Berichten: 252

Re: gaslek

Druk heeft geen enkele invloed. Trouwens, als er gas ontsnapt uit een leiding is de druk altijd atmosferisch.

Berichten: 92

Re: gaslek

vaak ruik je het ook welk gas het is (al is het dan al te laat als het een echt gevaarlijk gas is).

Denk aan een kleuringsreactie met bijvoorbeeld luminol als je snel wilt weten welk gas het is

Berichten: 254

Re: gaslek

Druk heeft geen enkele invloed. Trouwens, als er gas ontsnapt uit een leiding is de druk altijd atmosferisch.


als het ontsnapt is het effectief atmosfeerdruk, maar niet als je vlak boven de lekkage meet, daar stroomt het gas er onder felle druk uit.

En ik ben niet akkoord als je zegt dat druk geen rol speelt.

Bij een gas onder druk ga je namelijk een continue spectrum meten en geen discontinu.

Berichten: 252

Re: gaslek

Theoretisch heb je gelijk maar dan spreek je wel over erg grote druk.

Wat je als druk ervaart aan het lek is eigenlijk debiet (beweging, zeg maar). Je voelt de druk enkel als je je hand in de stroming houdt. Als je je hand naast de stoming houdt (evenwijdig met de stromingsrichting) voel je geen druk. Dit is het verschil tussen statische en dynamische druk.

Berichten: 254

Re: gaslek

eum ok,

maar wat is dan de reden volgens jou dat er bij zeer hoge drukken een continu spectrum is ?

Berichten: 252

Re: gaslek

moleculaire spectra zijn principieel altijd continu. enkel atomaire spectra zijn continu.

als je het hebt over di-atomaire gassen kan je een discreet spectrum krijgen. als je een continu spectrum hebt kan dit te maken hebben met de resolutie van je apparatuur. je hebt gelijk dat de druk hier een rol kan spelen . Onder hoge druk zitten de moleculen dichter bij elkaar. In het geval van het lek zitten de moleculen ook dicht bij elkaar maar niet als gevolg van druk. enkel de lokale concentratie is erg hoog, wat op moleculaire schaal eigenlijk op hetzelfde neerkomt.

Berichten: 254

Re: gaslek

moleculaire spectra zijn principieel altijd continu. enkel atomaire spectra zijn continu
uh? Ik vermoed dat je wou zeggen dat moleculaire continu zijn en atomaire discontinu?

En doordat de atomen bij hoge drukken dicht bij elkaar zitten gaan de energieniveaus overlappen zo ervoor zorgen dat je een continu spectrum krijgt?

Of heb je bij atomen altijd een discontinu spectrum?

En wat met moleculen dan? deze hebben altijd een continu spectrum, dus druk zal daar geen invloed op hebben,daar het al continu is.

Berichten: 252

Re: gaslek

Inderdaad, sorry voor het foutje. Zal wel weer het zetduiveltje geweest zijn ;)

Verder is je redenering correct. Atomen hebben altijd een discontinu spectrum. Natuurlijk hangt het van de praktische resolutie af van je spectrometer of je dit al dan niet disconinu ziet.

Moleculaire spectra zijn continu en dus drukonafhankelijk

Berichten: 254

Re: gaslek

Mag ik stellen dat het verkrijgen van een "continu" spectrum bij atomen onder grote druk eerder theoretisch is en niet echt praktisch?

Tenzij je zeer, maar dan ook zeer hoge drukken gaat krijgen?

In feite ga je door druk dus niet anders dan gewoon gans je mogelijke energie"niveau" bedekken met atomen.

Stel je minimale waarde(energieniveau) is -10eV en max is 0 eV , normaal heb je (bv) enkel een sprong van -5 naar -10 en -2 naar -10 en van 0 naar -10, door die grote drukken gaan de energieniveaus bijeen komen en daardoor gans het gebied van 0 tot -10eV beslaan.

Berichten: 252

Re: gaslek

Je bent er helemaal :D

Berichten: 254

Re: gaslek

ok,

hartelijk bedankt DeeVee 8-)

Reageer