Springen naar inhoud

Alcohol uit je adem dmv GC

• Log in om te kunnen reageren

anoniem2008

anoniem2008

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2008 - 20:02

Dag,
de nieuwe methode om alcohol aan te tonen is dmv GC. Dit is dan ook de techniek die word toegepast in een blaastest(zal voor velen van jullie geen nieuws zijn).
Ik heb onlangs geprobeert met een zelfgemaakte opstelling alcohol aan te tonen in de adem van een proefpersoon. Eerst heb ik een referentie geeikt uit de damp die vrijkwam uit 0,032 gram ethanol in een 0,500 L grote erlenmeyer. Ik heb het niet bij de hand maar daar kwam volgens mij 6.2 UGL(microgram per liter) uit. Daarna heeft de proefpersoon een aantal biertjes geconsumeerd en de professionele blaastest gedaan en mijn zelfgemaakte blaastest gedaan. Mijn zelfgemaakte blaastest bestond uit een gaschromatograaf waar ik de gasmeetspuit met ademlucht erin aan heb gesloten. Maar er ontstond geen piek, hooguit een verhoging van 0,01 UGL. Ik heb de proef uitgevoerd met coachlab en alle gegevens die ik heb geeikt gedubbelcheckt. Wat heb ik verkeerd gedaan? En hoe krijg ik op zijn minst een resultaat?
Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 04 december 2008 - 08:51

Ik ben er niet zo zeker van dat alcohol in een blaastest met GC wordt aangetoond, maar dat terzijde.

Zou het kunnen zijn dat het niet om ethanol gaat maar om een afbraakproduct daarvan?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

anoniem2008

anoniem2008

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2008 - 14:17

Het schijnt met GC te worden aangetoond, en het klopt ook dat alcohol in je lever word afgebroken tot acetaldehyde en later nog tot azijnzuur omgezet wat weer CO2 en H2O word.. Maar hoe kun je dan zo goed mogelijk een echte blaastest nabootsen? het schijnt te moeten kunnen maar als iemand hier meer verstand van heeft dan hoor ik wel wat er verkeerd is. Toch bedankt

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2008 - 15:06

Ik en een collega denken eerder dat het principe hetzelfde is als de GC maar het lijkt me niet echt aannemelijk dat er een GC in zo'n klein blaasapparaatje zit. Heb je al een poging gedaan met het zoeken naar informatie over "blaastest auto" ofzo? Misschien dat er dan een bepaalde methode uitkomt.

Anders moet je eens kijken of Volvo er informatie over heeft, die hebben een systeem geintroduceerd in de auto wat gebasseerd is op de normale blaastest.

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2008 - 16:00

Vroeger werkte deze met chromaat dat werd gereduceerd door alcohol in de adem. Daarom moest je toen ook altijd nog een keer met een nieuw buisje blazen als deze groen kleurden. Want als iedereen fruit op heeft dan ....... Van een mederne weet ik het niet.

Jasper

mmaarr

mmaarr

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2008 - 20:18

wat de handmeter betreft het volgende:
Ik dacht dat er gebruik wordt gemaakt van een geleidbaarheidscel met als toplaag een mengsel van galium oxide / zink oxide welk op een bepaalde temperatuur wordt gehouden. wanneer in de ademlucht nu alcohol aanwezig is zal deze op de cel oxideren wat een stroompje in de cel teweegbrengt. dit stroompje is een maat voor het alcohol gehalte.
Door het lang en met toch redelijke kracht wordt een correcte meting verkregen

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2008 - 11:20

Voor zover ik weet gebeuren de blaastesten met IR.
Gaschromatografische analyses gebeuren op bloedstalen.
Er is een verband tussen het bloedgehalte en dat in de uitgeademde alveolaire lucht.
Heb je wel voldoende gevoeligheid met je manier van werken?
Welk volume gebruik je? Slechts een deel van de alcohol in je bloed (Minder dan 3%) adem je uit.
Probeer eens om de alcohol in de uitgeademde lucht te vangen op een filter en deze daarna (na desorptie) in ťťn keer op de GC te brengen.

Zoek eens naar analysemethodes (meer bepaald staalvoorbereiding) voor vluchtige stoffen in lucht.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures