praten met apen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

praten met apen

ik heb eens een artikel gelezen over een aap (ik vermoed een gorilla meisje) dat ze hadden geleerd om te comuniceren via toetsen op een computer. ik vond dit enorm fasinerend. daardoor kunnen we misschien vragen beantwoord krijgen die de mens zicht al lang stelt. dromen dieren,...

weet iemand hier meer over?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: praten met apen

. dromen dieren,...weet iemand hier meer over?
Dat is geen vraag, als je naar een slapende hond kijkt weet je dat hij droomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: praten met apen

ok, maar er zijn toch nog andere vragen over dieren die gemakkelijker kunnen opgelost worden als we met ze kunnen communiceren.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 29

Re: praten met apen

Ik denk eerder dat ze deze gorilla slechts geleerd hadden bij bepaalde objecten de juiste toetsen in te drukken. De gorilla ziet dit object en weet dat hij een aantal toetsen moet indrukken voor een lekkere banaan. Dat betekent niet dat de gorilla ook maar enig idee heeft wat hij intoetst en communiceren met gorilla's lijkt me dan ook een hopeloze zaak wat dat betreft. Vergeef me als dit niet het geval is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: praten met apen

De orang-oetang die gebarentaal heeft geleerd is ook een interessant fenomeen. Complexe gevoelens kon ze echter nog niet duidelijk maken. Pijn, verdriet etc. kon ze volgens mij wel duidelijk maken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: praten met apen

dus volgens jou ErwinK werkt het net zoals de hond van Pavlof?

maar ik ben bijna zeker dat dit er in stond:

de gorilla keek droevig en toen we haar vroegen wat er was zei ze, ik probeer mij een banaan in te beelden (ik weet wel niet meer zeker of het een banaan was, maar dat is naast de kwestie lijkt mij)
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: praten met apen

Lees: Is de taal een volstrekt menselijke eigenschap?

http://www.apologetique.org/nl/artikelen/m..._taal_uniek.htm

De syntaxis is een enorm probleem bij apen.

"Aangezien syntaxis een belangrijk onderdeel vormt van het begrip 'taal', kunnen we niet concluderen dat chimpansees daardoor 'linguïstische dieren' zouden zijn..."
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: praten met apen

Op school hebben we "over taal gesproken" ruim behandeld, en enkele artikelen gelezen. Deze gingen vooral over apen en of ze nu cultuur hebben, een taal kunnen leren, ...

De hoofdconclusie was dat de apen geen taal kunnen leren door 2 redenen, een fysieke en een mentale. Eerst omdat ze geen aangeboren taalvermogen hebben zoals, wij, mensen, en ten tweede zullen ze nooit kunnen spreken omdat ze simpelweg geen articulatoren (stembanden etc) hebben. Ook las ik in een van de vele artikels dat er veel kritiek is op het feit dat apen kunnen communiceren met zo'n computer. De dieren zoudengewoon memoriseren, zoals hierboven gezegd, en de onderzoekers houden zichzelf voor de aap omdat ze alles wat de apen "zeggen" overinterpreteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: praten met apen

Dat apen geen stembanden hebben betwijfel ik, ze hebben een tekort strottenhoofd en de keelholte is te nauw om trillingen te veroorzaken.

Ook is de cortex bij de aap amper ontwikkeld om voor een taalfunctie te voorzien. Ik denk dat het enige taalcentrum in de primitieve hersenstam te vinden is. Deze wordt geactiveerd om de booschap "gevaar" over te brengen.

Apen communiceren vooral via het systeem van gestiek en mimiek.

"Of apen een taal hebben in hun gewone, normale communicatie? Dat is een beetje zoals ze in het engels zeggen een stretch om dat te zeggen. Ze hebben een heel rijk repertoire aan non-verbale communicatie." (Quote http://noorderlicht.vpro.nl/attachment.db/...verwarring.htm)

Door bewegingen en gezichtsexpressies maakt men iets kenbaar.

Spiegelneuronen is een belangrijk begrip bij de communicatie van apen.

Nog een leuke link voor verdere info:

http://www.let.uu.nl/~Paola.Monachesi/pers...nal/cki/sf3.txt

http://www.scholieren.com/werkstukken/619?type=word
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: praten met apen

Er was een chimpansee die wel degelijk kon 'praten', met gebarentaal. Dat ze niet simpelweg imiteerde bewijst het volgende:

Op een keer kreeg ze een komkommer te zien, een vrucht die nieuw voor haar was en waar ze geen gebaar voor kende. De onderzoeker vroeg haar wat het was. Ze antwoordde (met twee gebaren): 'groene banaan'.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer