Springen naar inhoud

[scheikunde] pH-berekening

• Log in om te kunnen reageren

vincentjanv

vincentjanv

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2008 - 18:00

Voor de komende examens ben ik gestoot op een voorbeeld vraag die ik maar niet opgelost kriijg. De opgave luidt

Men heeft 1,0 l CH3COOH-oplossing met c : 1,0 mol/l.
Hoeveel g CH3COONa moet er aan toegevoegd worden opdat de pH van dit buffer-mengsel gelijk is aan de pKz van azijnzuur?

Nu is de pKz van azijnzuur 4,76 dus de pH moet ook 4,76 zijn. de Molaire Massa van CH3COONa is 82,1 g/mol.
Maar dan zit ik vast... De formule die we zullen gebruiken voor pH-berekening is die van een zwak zuur(?) maar ik zie echt niet in hoe of wat (of waar)..

Kan iemand me alvast op de goede weg zetten?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 december 2008 - 18:49

Gebruik eens de bufferformule:

pH = pKa + log ([B-]/[HB])

Het wordt je makkelijk gemaakt vind ik, omdat het volume niet verandert.

Veranderd door FsWd, 04 december 2008 - 18:50

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2008 - 11:29

Als ik hem zelf probeer op te lossen. dan kom ik er niet uit, tenzij ik bepaalde waarden verwaarloos.

Vul in FsWd¬īs formule de bekende waarden eens in: de pKz en de pH. Dan volgt een relatie tussen de [B-] en de [HB].

De [B-] kun je exact uitdrukken: deze is gelijk aan [H+] + [Na+]. Vraag aan jou: waarom is dit zo?

Nu kun je dus ook de [HB] berekenen.

Op dat punt loop ik vast, tenzij ik ťťn waarde verwaarloos.

Je mag zelf bekijken welke waarde en wat er dan volgt voor de hoeveelheid natriumacetaat.

P.S.: als iemand de exacte oplossing weet, dan houd ik me aanbevolen. Voor mij is dit lang geleden... :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures