[scheikunde] 1,5-dinitronaftaleen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[scheikunde] 1,5-dinitronaftaleen

Gegroet beste mensen

Afgelopen week hebben we in het labo dus een elektrofiele substitutie op naftaleen uitgevoerd. Naftaleen + nitreerzuur ==> 1,5-dinitronaftaleen

Op deze link staat er een afbeelding: http://www.hichrom.co.uk/assets/Products/N...SIL_PYE-NPE.pdf

ergens in het midden.

Van onze leerkracht moesten we eens nadenken hoe die naam er komt. Ik zit er nu al +- 1h over na te denken en ik zou het totaal niet weten.

Is er iemand die mij kan helpen ?

Met vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 1,5-dinitronaftaleen

Valt je niets op aan de rest van de plaatjes? Probeer eens na te gaan vanaf welk punt deze beginnen te tellen.

Berichten: 34

Re: [scheikunde] 1,5-dinitronaftaleen

Dat is het juist. Het maakt niet uit waar je begint te tellen je komt nooit uit op 1 en op 5. Tenzij ik iets over het hoofd zie.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] 1,5-dinitronaftaleen

Ik ben mijn hoofd hier al wel een hele poos over aan het breken maar geraak er ook niet uit. 8-[

Joske007 jouw vraag komt als geroepen :P ;)

Hopelijk komt het antwoord zeer dadelijk :oops:

*edit: nog een nuttige site

http://chemicalland21.com/specialtychem/fi...NAPHTHALENE.htm

Berichten: 29

Re: [scheikunde] 1,5-dinitronaftaleen

Is het misschien omdat de stikstof 5 maal gebonden is in plaats van 4?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] 1,5-dinitronaftaleen

Stikstof 5x gebonden? Knappe chemie. Ik krijg niet meer dan 4 bindingen voor elkaar.

De cijfers hebben niets te maken met hoeveel bindingen er zijn, maar alleen met waar de substituenten aan de hoofdgroep zitten.

OK, je hebt '1,5'. Begin nou eens te tellen en kijk wat je opvalt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 552

Re: [scheikunde] 1,5-dinitronaftaleen

zoek het niet te ver e gasten, begin bij het begin... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 1,5-dinitronaftaleen

Hint: plaatsen die jij nu meetelt, maar waaraan niets meer kan binden, kun je overslaan.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] 1,5-dinitronaftaleen

Haha, ja sorry ik had ergens een structuur gevonden waar de stikstof 5 maal gebonden was en had niet gezien dat deze niet klopte. 'K was met te veel tegelijk bezig.

Als k het goed begrijp moet je de koolstoffen die niet meer gebonden kunnen worden, namelijk de 2 die de ringen aan elkaar hangen, niet meer meetellen. Klinkt logisch en dat werkt.

Het was inderdaad niet zo ingewikkeld.

Bedankt!

mvg

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 1,5-dinitronaftaleen

Precies en zo heeft naftaleen dus 8 plaatsen om iets aan te plakken.

Berichten: 34

Re: [scheikunde] 1,5-dinitronaftaleen

Bedankt voor de hulp maar ondertussen wist ik het al omdat onze leerkracht het uiteindelijke heeft gezegd.

grts

Reageer