Springen naar inhoud

hydrochloorzuur ( HCL )

• Log in om te kunnen reageren

DexMex

DexMex

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2008 - 05:05

Beste forumleden,

Allereerst wil ik het Chemieforum danken voor de bron aan informatie voor jonge startende chemici als mij.
Voor een opdracht onderzoek te doen naar oxidatiereacties op verschillende plaatstalen ben ik op zoek naar hydrochloorzuur ( HCL).
Mijn vraag is dan ook of mede forumleden weten waar ik dit kan verkrijgen.
Mijn dank is groot,

Robert ter Horst

Veranderd door DexMex, 05 december 2008 - 05:36

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2008 - 07:18

Er zijn verschillende leveranciers van chemicaliŽn: Boom in Meppel, VWR, Omnilabo, etc.
Daarnaast kun je voor huis-tuin- en keuken gebruik ook terecht bij een Praxis, Gamma, Karwei, etc.

Een bekendere benaming voor hydrochloorzuur is zoutzuur.

DexMex

DexMex

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2008 - 11:43

We hebben het al geprobeerd met zwavelzuur van hornbach.
Helaas is die maar 10%, ik ben meer opzoek naar een hogere concentratie 99%.
Bij het etsen van plaatstaal is een hogere concentratie toch gewenst.
Het resterende zuur kunnen we altijd nog goed gebruiken om een paar oude lood accu's nieuw leven in te blazen.
Toch bedankt voor je reactie...

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 05 december 2008 - 11:53

Let wel even op!
Geconcentreerd zoutzuur en zwavelzuur kun je niet in 99%-concentraties krijgen.
Geconcentreerd zoutzuur is 38 massa%. Meer kan je niet maken. Maar dit is al redelijk link spul, aangezien er rokend HCl vanaf momt.
Geconcentreerd zwavelzuur is max. 97%, het accuzuur is ongeveer 30-35%.

En wat betreft accuzuur: dat is dus geen zoutzuur maar zwavelzuur. Als je zoutzuur koopt raad ik het je niet aan om je loodaccu's te regenereren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2008 - 12:27

Je haalt inderdaad van alles door elkaar.

Dat 10% zuur van de Hornbach is geen zwavelzuur, maar zoutzuur met 10% HCl.

Je kunt in sommige winkels ook nog wel 30% zoutzuur kopen, al wordt dat wel steeds lastiger. Een voorbeeld van een winkel waar dat nog wel te koop is is de Welkoop.

Zwavelzuur schijn je hier en daar nog te kunnen kopen in 96% concentratie (Mega ontstopper), bijv. in ijzerwarenzaken, maar daar moet je wel even naar zoeken.

Voor jouw etstoepassing is 30% zoutzuur het meest geschikt. Let op met 30% zoutzuur, dat spul nevelt vervelend aan de lucht, zeker als het een beetje warm weer is. Je moet het niet binnen gebruiken, want dan is het echt niet te harden vanwege de scherpe lucht.

Je zou het zoutzuur iets kunnen verdunnen (twee delen zoutzuur op 1 deel water) zodat het ongeveer 20% wordt. Bij die concentratie is het nevelen vrijwel afwezig en kun je er ook binnen mee werken.

Zwavelzuur nevelt niet, maar voor etstoepassingen is het minder geschikt. Zoutzuur bevat chloride en dat maakt het op een bepaalde manier corrosiever en dus etsender voor metalen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2008 - 12:38

Pas op met zwavelzuur en accu's. Je kunt niet oude accu's weer activeren met vers accuzuur. Daar is meer voor nodig! De actieve massa op de platen moet vernieuwd worden. Want die massa is op een onomkeerbare wijze gesulfateerd. Om te regeneren moeten de platen eerst worden schoongemaakt en met nieuw loodoxyde worden ingesmeerd. Je hebt daar goede receptuur voor nodig en een vakman die het een keertje voor doet. Die vind je niet in een garage maar via de Gouden Gids eventueel wel in een filiaal van een bekend accumerk.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 05 december 2008 - 13:17

Je zou het zoutzuur iets kunnen verdunnen (twee delen zoutzuur op 1 deel water) zodat het ongeveer 20% wordt. Bij die concentratie is het nevelen vrijwel afwezig en kun je er ook binnen mee werken.

Goede tip Wilco!

Ik vemeld er even bij (aangezien de topicstarter geen ervaren chemicus is) dat je het mengen moet doen door het zuur bij het water te doen en niet andersom. Dat kan spatten veroorzaken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures