[scheikunde] verschillende soorten isomeren?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] verschillende soorten isomeren?

hallo,

Ik moet voor een taak verschillende plaatsisomeren en geometrische isomeren geven van een een gegeven molecule.

Ik ken structuurisomeren, wat zijn deze? Internet is er niet duidelijk over (en blijkbaar zijn er in holland ook andere termen dan hier)

Linde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] verschillende soorten isomeren?

isomeer op Wikipedia

Dit zijn niet mijn eigen voorkeursnamen voor deze isomeren, maar ik denk dat ik me er wel iets bij kan voorstellen.

Een plaatsisomeer is een verbinding die dezelfde atomen heeft, maar waarbij een of meer groepen op een andere plaats aan het molecuul vastzitten. Ik denk dat dit jouw structuurisomeren zijn.

In geometrische isomeren zitten alle atomen op dezelfde manier aan elkaar vast, maar zitten ze op een andere manier in de ruimte. stereo-isomeer op Wikipedia

Berichten: 11

Re: [scheikunde] verschillende soorten isomeren?

dankje :)

dit zou best wel eens kunnen kloppen, ik hou je op de hoogte, als we volgende week de oplossing krijgen :)

Berichten: 11

Re: [scheikunde] verschillende soorten isomeren?

Structuurisomerie (Constitutie-isomerie) : De moleculen van deze isomeren verschillen in structuur door

-een ander koolstofskelet: ketenisomerie

-andere posities van functionele groepen of meervoudige bindingen: plaatsisomerie

-andere functionele groepen: functie-isomerie

Geometrische isomeren (stereo-isomeren of configuratie-isomeren): De moleculen van deze isomeren verschillen doordat bepaalde atomen (of atoomgroepen) andere ruimtelijke posities ten opzichte van elkaar innemen. De bindingspartners van elk atoom zijn evenwel in alle isomeren gelijk.

We onderscheiden:

-cis-trans-isomerie

-spiegelbeeldisomerie (optische isomerie)

Je had het dus goed rwwh :) dankje voor je hulp!

Linde

Reageer