[scheikunde] titratie probleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 51

[scheikunde] titratie probleem

Ik ben niet zo'n ster in scheikunde. Nu moet ik een praktische opdracht maken over een titratie.

Ik moet hierbij ook een aantal vragen beantwoorden maar ik kom er gewoon niet uit.

BIj de eerste vraag moet ik de molariteit van oxaalzuur berekenen. Ik moest de ozaalzuur zelf oplossen. Ik heb deze gegevens: 2,49 gram oxaalzuur opgelost in een 100,0 mL maatkolf met gedestileerd water. IK heb echt geen idee wat ik hiermee aan moet. Daarbij komt ook nog dat lessen op school echt uitzonderlijk slecht zijn. Ik weet aleen dat de molariteit aantal mol: aantal liter is maar verder kom ik niet

Berichten: 552

Re: [scheikunde] titratie probleem

hoe geraak je via het aantal gram oxaalzuur naar het aantal mol denk je? Welk gegeven heb je daar voor nodig?

De rest is een simpele breuk.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] titratie probleem

het aantal gram heb ik al dat is 2,49 alleen aantal mol berekenen weet ik niet hoe dat moet. dan mis ik volgens mij nog iets.

ik weet deze tabel:

aantal mol 1 ?

aantal gram ? 2,49

Ik krijg net een idee.

H2C2O4 x H2O is de formule moet ik dan iets met de massa doen ofzo:S 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] titratie probleem

Een mol stof heeft altijd een bepaald gewicht, afhankelijk van die stof. Een mol van stof a bevat evenveel deeltjes als een mol van stof b. Kijk anders ook op wikipedia.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] titratie probleem

ik ben inmiddels al iets verder gekomen

ik heb een oxaalzuuroplossing dus dat betekend dan H2C2O4 x 2H2O

moet ik dan ook de 2H2O massa uitrekenen. IK ga er nu even vanuit dat dat niet zo is dus dan is het antwoord

1,008 x 2

12,01 x 2

16,00 x 4

= 58.036 is de molmassa

mol

gram

ik krijg net weer een ingeving

1 mol is dus 58.036 gram maar we hebben 2.49 gram

dus 1 ?

58.036 2.49

is dus 1x2.49:58.036=0.043 mol

klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] titratie probleem

Bijna, alleen weeg je die 2 mol kristal water per mol oxaalzuur ook af. Als je dat in je antwoord verwerkt door te zeggen dat oxaalzuurdihydraat in totaal 126,0 g/mol weegt, dan klopt het. Je hebt namelijk ook een rekenfoutje gemaakt in het berekenen van de molmassa die je nu hebt. Als je al weet dat 4*16 64 is, dan kan die 58 g/mol natuurlijk nooit kloppen :P

Berichten: 51

Re: [scheikunde] titratie probleem

Oke ik snap mijn fout.

Maar ik begrijp alleen niet hoe je dan op die 126,0

Als ik mijn molmassa bereken met die 2H2O erbij kom ik op 92.025

Berichten: 51

Re: [scheikunde] titratie probleem

Ik heb inmiddels het antwoord al

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] titratie probleem

Ik heb inmiddels het antwoord al
Rekenfoutje gevonden? :P

H2C2O4.2H2O

2*1 = 2

2*12 = 24

4*16 = 64

4*1 = 4

2*16 = 32


Alles bij elkaar 126

En je hebt dan dus 2,49 g /126,4 g/mol = 0,0197 mol oxaalzuur dihydraat.

Je hebt die verhoudingstabelletjes helemaal niet nodig om dit soort dingen uit te rekenen als je naar de eenheden kijkt:

g * g/mol geeft mij g2/mol. Die moet ik niet hebben

g / g/mol betekent dat ik de g's tegen elkaar kan wegstrepen en mol overhoud.

Berichten: 61

Re: [scheikunde] titratie probleem

Goed deze opdrachten leren, want oxaalzuur wordt heel vaak gebruikt om ermee pH te ijken. ;)

Berichten: 223

Re: [scheikunde] titratie probleem

Goed deze opdrachten leren, want oxaalzuur wordt heel vaak gebruikt om ermee pH te ijken. ;)
daar gebruik ik altijd een pH buffer voor 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] titratie probleem

Ik denk dat bedoeld wordt dat het gebruikt wordt als oertiterstof, waar je dan loog op kunt stellen, maar ook oxidatoren zoals permanganaat.

En ja, NaOH kun je zo afwegen, maar wie kan zonder controle zeggen hoeveel CO2 het al heeft opgenomen? ;)

Berichten: 223

Re: [scheikunde] titratie probleem

FsWd schreef: Ik denk dat bedoeld wordt dat het gebruikt wordt als oertiterstof, waar je dan loog op kunt stellen, maar ook oxidatoren zoals permanganaat.

En ja, NaOH kun je zo afwegen, maar wie kan zonder controle zeggen hoeveel CO2 het al heeft opgenomen? ;)
of nog erger, vocht

Reageer