[scheikunde] redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 14

[scheikunde] redoxreacties

Hallo,

in het labo hebben we een proef uitgevoerd waarbij KI reageert met NaNO2 in zuur milieu(HCl). we bekwamen een bruin-grijze oplossing met grijze aanslag aan de proefbuiswand. Nu moeten we hiervan de redoxreactie opstellen, maar ik kom hier niet aan uit. Volgens mij is dit een autoredox van stikstof, waarbij nitriet nitraat wordt, maar ik vind de tweede niet. Gaat N naar N2, NO of NO2?

We moeten ook de redoxreactie opstellen van KCl en dijood. Volgens mij gaat deze reactie echter niet door, maar ik vind hiervoor geen verklaring.

Kan iemande me hierbij helpen?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreacties

Jodide kan ook het een en ander :)

Berichten: 14

Re: [scheikunde] redoxreacties

ja, maar I(-1) - elektron => I(0)

en N(+3) - 2elektronen => N(+5)

Het zijn dus beide reductoren. Dat betekent dat N dus zowel reductor als oxidator moet zijn. De leerkracht heeft gezegd dat het een autoredox is dus ja

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreacties

Nitriet is een potente oxidator hoor, neem dat maar van mij aan ;)

Berichten: 14

Re: [scheikunde] redoxreacties

ja maar naar NO of NO2

Waarom zal KCl met I2niet doorgaan

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreacties

Hierdoor:

I2 + 2e --> 2 I- (aq) +0,62 De oxidator neemt elektronen op en wordt gereduceerd.

2 Cl- (aq) --> Cl2(g) + 2e +1,36 De reductor staat elektronen af en wordt geoxideerd.

Als je de SEP van de reductor van die van de oxidator aftrekt en je komt op een negatief getal uit, dan gaat de reactie niet door. In dit geval komt er - 0,74 uit.

En die reactieproducten kloppen van de reductie van nitriet.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] redoxreacties

bij de redox van KI met natrium nitriet zijn dit dan de halfreacties?

NO2- + 2 H+ + e --> NO + H2O

NO2- -2e --> NO3-

Wat betekent dat juist die SEP-waarde? we hebben dit nog niet gezien? Kan je het ook verklaren door te zeggen dat dijood liever reductor is en chloride liever oxidator en dat in de gegeven reactie dit omgekeerd is ?

Bedankt voor de moeite.

MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreacties

flippo1990 schreef: bij de redox van KI met natrium nitriet zijn dit dan de halfreacties?

NO2- + 2 H+ + e --> NO + H2O

NO2- -2e --> NO3-

Wat betekent dat juist die SEP-waarde? we hebben dit nog niet gezien? Kan je het ook verklaren door te zeggen dat dijood liever reductor is en chloride liever oxidator en dat in de gegeven reactie dit omgekeerd is ?

Bedankt voor de moeite.

MVG
Het standaardelectrodepotentiaal geeft in feite weer hoe hard een oxidator aan elektronen van een reductor kan trekken. Als het SEP van de reductor dus hoger ligt dan die van de oxidator zal er geen reactie plaatsvinden. Vergelijk het maar losjes met sterke en zwakke zuren.

En over KI met nitriet: heb je de buis met grijze aanslag naderhand nog verhit om te kijken of er paarse wolkjes vormden?

Berichten: 14

Re: [scheikunde] redoxreacties

nee, we hebben dit niet moeten verwarmen.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] redoxreacties

zal er bij KI met natriumnitriet nu NO of NO2 gevormd worden?

MVG

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] redoxreacties

Er ontstaat NO. De stikstof in het nitriet (beter: salpeterig zuur in het zure milieu waarin je werkt) gaat van oxidatietoestand +3 naar +2. Dus, het werkt als oxidator en wordt zelf gereduceerd! Als er NO2 zou ontstaan, dan zou het van +3 naar +4 gaan en zou het zijn geoxideerd en zelf gewerkt hebben als reductor.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] redoxreacties

verklaart dat dan de grijze neerslag?

Berichten: 14

Re: [scheikunde] redoxreacties

Is het mogelijk dat de reactievgl dan als volgt gaat:

3NaNO2+2HCl +KI --> 2NO +2NaCl + NaNO3 + KI

door wat is er dan een bruingrijze neerslag?

MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreacties

Nu ben je een deel van het nitriet WEER als reductor aan het nemen. Doe nu eens een keer wat met het jood. Dit is geen auto-oxidatie.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] redoxreacties

ik versta er echt niets meer van. Mijn leerkracht zei dat het een autoredox was en "woelen" toch ook?

bedankt om te helpen, maar ik kom er echt niet meer aan uit.

Reageer