Springen naar inhoud

Nikkel chloride

• Log in om te kunnen reageren

greenlex

greenlex

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2008 - 19:09

Ik ben op zoek naar Nikkel chloride, heb al enkele webshops afgespeurd maar vind niet meteen dit product.
Kan ik het zelf ook maken uit nikkelsulfaat?
Ik zou dit product kunnen neerslaan met NaOH en daarna de neerslag oplossen in HCl of werkt dit niet?

Ben hierin zeker geen expert :lol:

Verplaats deze topic maar naar anorganische chemie, foutje
# Moderatoropmerking
rwwh: U vraagt, wij draaien...

Veranderd door rwwh, 06 december 2008 - 19:39

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2008 - 19:52

Hoe zuiver moet je nikkelchloride zijn?

Nikkelsulfaat + HCl en dan je sulfaat laten neerslaan met calciumchloride of bariumchloride? Dan filtreren en dan heb je volgens mij een relatief zuivere Nikkelchloride oplossing.

Edit: Eigenlijk is de eerste stap met HCl dan zelfs onnodig denk ik. Direct calciumchloride of bariumchloride toevoegen en de neerslag wegfiltreren.
Bariumchloride is het beste want dat lost nog midner op dan calciumchloride.

Veranderd door chemaniac, 06 december 2008 - 19:55

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2008 - 23:59

Ik gewoon wat nikkelsulfaat-oplossen in water, daarna NaOH erbij en decanteren Ik heb geen ervaring met hydroxide/oxiden van nikkel, en misschien krijg je dus net zon gel als bij koperhydroxide, wat erg vervelend is om van je vloeistof te scheiden. Ik laat dit over aan jou.

Afhankelijk van de zuiverheid die je wil minstens een keer wassen met demi-water, en vervolgens HCl erbij en langzaam verdampen (op het einde niet te snel, misschien krijg je dan hydrolyse).

Die methode van chemicaniac zal ook wel moeten lukken, maar dan wel bariumchloride gebruiken, dat lijkt mij het beste. Echt een goede weegschaal is wel noodzakelijk, net als zuivere reagentia, om je juiste hoeveelheden te kunnen gebruiken. Ietsjes overmaat nikkelsulfaat is minder erg dan bariumchloride, omdat barium-ionen in veel experimenten ongewilde resultaten kan geven (neerslag met sulfaat).

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2008 - 15:16

Ik zou inderdaad via nikkelsulfaat + natriumhydroxide gaan. Voeg een lichte overmaat NaOH toe en kook de vloeistof met neerslag even. Veel neerslagen worden korreliger en gemakkelijker te scheiden als ze gekookt worden.

Een keer spoelen met demiwater en dan HCl toevoegen, druppelsgewijs tot alles is opgelost en dan nog 1 of twee druppels extra en dan de vloeistof laten indampen boven een warme radiator lijkt mij de beste manier. Als je alleen een oplossing nodig hebt, hoef je niet eens helemaal gaan tot de vaste stof, maar laat je indampen tot je een goede concentratie hebt.

Via NaOH gaan kan leiden tot verontreiniging van je preparaat met sporen van sulfaat- en natriumionen, maar voor vrijwel alle toepassingen maakt dat weinig uit. Barium-ionen of calcium-ionen in je preparaat zijn in veel toepassingen veel vervelender.

Let wel op met nikkelzouten. Nikkelzouten zijn carcinogeen (hoe sterk weet ik niet, maar hoe dan ook, ze zijn tot op zekere hoogte kankerbevorderend). Probeer dus blootstelling te vermijden!

greenlex

greenlex

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2008 - 10:55

Het werkt vrij goed. Ik heb de NiSO4.6H2O kristallen opgelost in een oplossing van NaOH waarbij er Ni(OH) gevormd werd. Deze groene neerslag heb ik dan afgefilterd met een koffiefilter, gespoeld met demiwater en daarna in HCL opgelost. Alleen het indampen tot een hoge concentratie duurt wat langer.

Bedankt voor de feedback.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2008 - 11:40

Pas op met indampen. Als je het echt laat koken, maar ook als je het gewoon erg warm maakt, komen er miniscule druppeltjes uit de oplossing met Ni2+ ionen erin, welke je kunt inademen. Nikkel-ionen zijn kankerverwekkend.
Ik ben nooit zo'n fan om verbindingen van giftige metalen te verkrijgen door water gewoon weg te koken. Uitkristalliseren wordt lastig, ik meen mij te herinneren, dat het extreem goed oplost. Misschien kun je gewoon een grote overmaat ethanol/aceton toevoegen? Neem eens een reageerbuis, doe hier 1mL van je oplossing in, en voeg 2mL ethanol of aceton toe. Zie je veel neerslag vormen?
Als je besluit in te dampen doe het dan buiten (ik neem aan dat je een hobbyist bent, gezien het feit dat je koffiefilters gebruikt).

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2008 - 12:40

Nikkelchloride met kristalwater is een gangbaar produkt in de oppervlaktetechniek,
naast nikkelsulfaat. Weliswaar in kleinere hoeveelheden. Het moet dus toch via de chemicalienhandel te koop zijn.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 december 2008 - 09:44

Inderdaad Hzeil, ik zie het te koop staan bij Antonides, Sigma, Carl Roth, Acros, Fisher enz enz... uiteraard staat het op de meeste sites als Nickel omschreven en niet als nikkel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures