Springen naar inhoud

NaOH + SO2

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Biochem12_*

• Gast

Geplaatst op 07 december 2008 - 11:39

Hey

In mijn cursus staat een reactie:
SO2 + NaOH

Eronder staat dat er geen SO2 ontsnapt en welke eigenschap van SO2 hiervoor zorgt.

Mijn vraag is: hoe wordt de reactie opgelost en welke eigenschap is dit?

grtz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2008 - 12:34

Volgens mij wordt hier Natriumbisulfiet gevormd.
NaHSO3.

Welke eigenschap men hiermee bedoelt weet ik niet.
Reageren als zuur misschien?

*_gast_Biochem12_*

• Gast

Geplaatst op 07 december 2008 - 14:45

zou goed kunnen.

bedankt voor het antwoord.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2008 - 15:19

Bij overmaat NaOH ontstaat natriumsulfiet, Na2SO3. Ga je vervolgens door met inleiden van SO2, dan ontstaat natriumbisulfiet in oplossing met HSO3- ionen. Laat je deze stof uitkristalliseren, dan ontstaat natriummetabisulfiet, Na2S2O5. In vaste stoffen bestaat het bisulfiet ion niet.

Bovenstaande reactie verloopt goed, omdat SO2 goed oplost in water en nog veel beter als de pH hoog is (basisch).

Bij deze reactie moet je wel goed opletten dat er geen lucht bij kan. Sulfiet in waterige oplossing wordt redelijk gemakkelijk geoxideerd tot sulfaat, dus als je bovenstaande experimenten zou doen in een open bak, dan krijg je sulfiet met een redelijk grote verontreiniging van sulfaat.

Veranderd door woelen, 07 december 2008 - 15:20

conget_CF

conget_CF

• >25 berichten
  • 61 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2008 - 21:00

Is natriumbisulfiet niet een andere droogmiddel ipv bicarbonaat en CaCl? Volgens mij had ik een keertje gebruikt

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2008 - 21:50

Natriumbisulfiet is beslist geen droogmiddel. In contact met water geeft dit enig zwaveldioxide af en dat lijkt mij bij de meeste droogprocessen niet echt een gewenst neveneffect.

Natriumbicarbonaat is trouwens ook maar een zeer matig droogmiddel. Calciumchloride is beter, maar de formule daarvan is CaCl2.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2008 - 12:59

Ik dacht dat natriumbisulfiet corrosief was dus nog een reden om het niet als droogmiddel te gebruiken. ;)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2008 - 21:12

Dat laatste zegt niet zo veel. Fosforpentoxide is extreem corrosief en brandt gaten in je huid, toch wordt het veelvuldig als droogmiddel gebruikt.

Een goed droogmiddel neemt water(damp) op, zonder zelf stoffen af te geven. Natriummetabisulfiet valt af vanwege de laatste reden, het geeft nl. SO2 af.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures