Synthetische sneeuw

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Synthetische sneeuw

Laatst kocht ik een pakje wit poeder. Als je bij een theelepel van dit goedje 100ml water giet, krijg je een soort sneeuw wat best wel echt lijkt.

Op het pakje staat dat er Sodium Salt of Crosslinked Polyacrylic Acid (100%) in zit.

- Wat is dit voor een goedje?

- Is het giftig (op het pakje staat dat veel water drinken bij inname voldoende is en er wordt niet geadviseerd een arts te raadplegen)?

- Kun je het poeder ook ergens los bestellen?

Groeten,

Frank

Berichten: 180

Re: Synthetische sneeuw

het is volgens mij polyacrylic acid (polyacrylzuur) alleen dan de H van de zuurgroep vervangen door een Na groep.

hier

in de MSDS staat zoals je zelf ook al zegt dat het vocht gevoelig is.

verder staat er dat het vooral irriterend kan zijn in de ogen.

wat de verdere eigenschappen zijn en waar je het normaal gesproken voor gebruikt weet ik (nog) niet

Berichten: 915

Re: Synthetische sneeuw

Wat de verdere eigenschappen zijn en waar je het normaal gesproken voor gebruikt weet ik (nog) niet
Polyacryluur (PAZ of PAA) wordt onder andere gebruikt in de offsetindustrie.

Je kan er mooie eindwerken over schrijven: Ontwikkeling van een extractietechniek voor kwantitatieve GPC-bepaling van polyacrylzuur op aluminium offsetplaten

In het midden van de pagina kan je het eindwerk openen.
In de MSDS staat zoals je zelf ook al zegt dat het vocht gevoelig is.

verder staat er dat het vooral irriterend kan zijn in de ogen.
Het trekt inderdaad wel wat vocht aan, maar is lang niet zo hygroscopisch als NaOH. En uiteraard is het irriterend voor ogen, het is een zuur met een redelijk lage pKa.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Synthetische sneeuw

Het is Natriumpolyacrylaat.

Je kan het los bestellen als 'instant snow', oa bij Labstuff.

Reageer