[scheikunde] Titratiecurves

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Titratiecurves

Welke indicator is het beste te gebruiken bij een titratie met zoutzuur en natronloog en waarom?

wat is de kleurverandering?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratiecurves

Tegenvragen: bij welke pH kom je uit bij neutralisatie? Is een indicator waarvan het omslagpunt niet rond die pH ligt, bruikbaar?

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Titratiecurves

bedoel je misschien je zoutzuur titreren met natronloog?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Titratiecurves

uit onze titratiecurve blijkt dat de pH van zoutzuur met natronloog uitkomt op 7.

nu moeten we deze 2 vragen beatwoorden :

4. Kies aan de hand van de verkregen titratiecurve zoutzuur met natronloog een voor deze titratie geschikte indicator uit Binas 52A. Leg uit waarom deze indicator geschikt is en geef aan hoe de kleur tijdens de titratie verandert.

5. Kies op dezelfde manier een andere indicator aan de hand van de titratiecurve azijnzuur met natronloog. Geef ook hier aan hoe de kleur tijdens de titratie verandert.

weet iemand de antwoorden op deze vragen want we komen er niet uit

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratiecurves

Mja zoals ik al zei: kijk naar het omslagpunt. Zou een indicator die al bij pH 3 omslaat, een goede zijn? Zou een indicator die pas bij pH 11 een goede zijn? Waarom wel/niet?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Titratiecurves

Hij slaat bij ongeveer 7 om, daar ligt dus ongeveer het equivalentiepunt, toch?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Titratiecurves

ja, daar het equivalentiepunt. Maar de vraag is nu welke indicator hiervoor nodig is? En dat weet ik niet :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratiecurves

Zoals ik zei, dat kun je opzoeken met het omslagpunt van de indicator, die hebben er namelijk ook een. Of denk je dat die pHbereikjes er voor de lol achter staan?

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Titratiecurves

Oke, dankje:)

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Titratiecurves

als je even op google had gezocht dan had je verscheidene websites verkregen die aangeven dat de titratie van zouzuur met natronloog met broomthymolblauw gedaan wordt ;)

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Titratiecurves

Wij gebruiken voor titratie's met de hand FFt als dat mogelijk is. Dit omdat het omslagtraject hiervan zeer duidelijk zichtbaar is waardoor het mogleijk is om twee titraties uit te voeren die binnne 0.06ml uit elkaar liggen. Zodoende kunnen we kijken naar het netjes pipeteren en zuiver werken van de leerlingen. Als je op een middelbare school zit dan zul je waarschijnlijk niet mogen werken met Broomthymolblauw (jammer he) maar zal je een keuze moeten maken uit die indicatoren die op school aanwezig zijn. (meestal methylrood, methylorange en Fenolftaleaïne) Deze kleuren allen echter niet bij pH7. Aan jou om na te gaan of dat erg is.

Jasper

Berichten: 223

Re: [scheikunde] Titratiecurves

ja, daar het equivalentiepunt. Maar de vraag is nu welke indicator hiervoor nodig is? En dat weet ik niet :)
staat een prachtig lijstje in je binas :)

Reageer