PWS Batterijen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

PWS Batterijen

beste chemiemensen!

ik zit een beetje vast met mijn PWS ik komt niet uit de volgende vragen.

Hoofdvraag:

Heeft de concentratie van Fe2+ en Fe3+ invloed op het potentiaal van de batterij.

Deelvraag 1:

Geldt hierbij de Wet van Nernst?

ik weet dat de concentratie invloed heeft maar kan het niet goed uitleggen zelfde met de deelvraag.

ook heb ik metingen die zijn haast identiek aan de theoretische waarden van nernst.

groeten bart0099 (beetje in nood)

Ps.

kunnen jullie zo snel mogelijk reageeren moet het volgende week inleveren maar wil het nog laten nakijken.

alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: PWS Batterijen

1) Dat jij in tijdnood zit is niet onze schuld en we zijn ook niet in loondienst bij jou.

2) Is ijzer je sterkste reductor danwel oxidator in je batterij? Zo niet, dan speelt deze een verwaarloosbare rol totdat de batterij ver leeg is.

Berichten: 3

Re: PWS Batterijen

is geen verwijt naar jullie hoor.

we moesten in een elektorochemische cel Fe2+ met SO42- en Fe3+So42- bij elkaar voegen en dan elke keer verhogen met een van bijde stoffen en met h2o

misschien dat dit helpt.

Stap 1: we hebben in beide cellen 5,0 ml Fe2+ en Fe3+ toegevoegt

Stap 2: aan halfcel 1 is 5,0 ml Fe3+ toegevoegt en aan halfcel 2 is 5,0 ml H2O toegevoegt.

Stap 3: bij deze stap hebben we stap 2 herhaalt dus aan halfcel 1 is 5,0 ml Fe3+ toegevoegt en aan halfcel 2 is 5,0 ml H2O toegevoegt.

Stap 4: bij deze stap hebben we stap 3 herhaalt dus weer is aan halfcel 1 5,0 ml Fe3+ toegevoegt en aan halfcel 2 is 5,0 ml H2O toegevoegt.

Stap 5: bij halfcel 1 is 5,0 ml H2O toegevoegt en aan halfcel 2 is 5,0 ml Fe2+ toegevoegt.

Stap 6: bij deze stap hebben we stap 5 herhaalt dus bij halfcel 1 is 5,0 ml H2O toegevoegt en aan halfcel 2 is 5,0 ml Fe2+ toegevoegt.

Stap 7: bij deze stap hebben we stap 6 herhaalt en dus weer bij halfcel 1 5,0 ml H2O toegevoegt en aan halfcel 2 is 5,0 ml Fe2+ toegevoegt.

dit hebben we gedaan. bij stap ''0'' hebben we 50 ml zwavelzuur er aan toegevoegt.

we kregen een spanning van 0,070 V (klopt met theoretische waarden van nernst)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: PWS Batterijen

Zou je alsjeblieft iets zorgvuldiger wat betreft spelling? Vooral bij het lezen van chemische stoffen stoort dit nogal.

Belangrijk is de concentraties van de beide ijzer-oplossingen, of je na elke stap opnieuw het potentiaal gemeten hebt en of je de optredende halfreacties weet.

Berichten: 3

Re: PWS Batterijen

heel erg bedankt!!.

de concetraties van beide oplossingen zijn 0,10 Molair

sorry voor de spelling ben niet zo heel goed in scheikunde.

we hebben de spanningen gemeten met zo'n meet apparaat.

we hebben geen halfreacties gebruikt (nog niet). ik kan ze wel maken maar dan zou je toch SO42- niet mee hoeven rekenen omdat je die in beide stoffen hebt staan. ik zie ze ook niet in mijn binas staan (Fe samen met SO42-)

over de stappen ik heb Fe2+SO42- en Fe3+SO42- in de halfcellen gedaan.

maar ik ben iets wijzer geworden als je de concentraties invult in de wet van nernst [Fe3+]I * [Fe2+]II / [Fe3+]II * [Fe2+]I hoe hoger de je de concentraties invult hoe hoger de spanning toch????

dan kan ik ook gelijk (als bovenstaand goed is) de deelvraag beantwoorden

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Spelling heeft natuurlijk weinig met scheikunde te maken...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: PWS Batterijen

Er zal inderdaad niets met sulfaat gebeuren, maar ik mag aannemen dat de cellen op de een of andere manier verbonden waren?

Overigens is dit een interessante batterij, omdat je een redox zowel in een cel als tussen de cellen kan hebben. Daarom is de concentratie dus belangrijk en dat is ook precies waar die [ ] om elk relevant ion op slaan: concentratie (eventuel omgerekend) naar mol/l. Daarbij stelt het deel boven de deelstreep 1 cel uit met de daar relevante concentraties en het deel onder de deelstreep de andere cel.

Reageer