[scheikunde] Molmassa Azijnzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Molmassa Azijnzuur

Wie kan mij met dit vraagstuk helpen?

De vraag is: Bereken de molmassa van azijnzuur (CH3COOH) met de daarbij behorende absolute fout.

Gegeven:

Molecuul Molmassa Abs. fout

C 12,011 ± 0,001

H 1,00794 ± 0,00007

O 15,9994 ± 0,0003

Om de molmassa te brekenen moet je dus: (2*C) + (4*H) + (2*O) berekenen. Hoe bepaal je de absolute fout als je met een optelling EN een vermenigvuldiging te maken heb?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 281

Re: [scheikunde] Molmassa Azijnzuur

Het lijkt mij dat je elke absolute fout ook vermenigvuldigd met het aantal atomen wat je hebt (voor C is dit dus 0,001*2) en dan alle absolute fouten bij elkaar optellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Molmassa Azijnzuur

Het lijkt mij dat je elke absolute fout ook vermenigvuldigd met het aantal atomen wat je hebt (voor C is dit dus 0,001*2) en dan alle absolute fouten bij elkaar optellen.
Dit is volgens mij iets te kort door de bocht, op deze manier creeer je namelijk een fout wat betreft het samengestelde atoom.

Ik zou even zoeken naar het bepalen van een "fout" wanneer je meerder waarden bij elkaar opteld met een bekende afwijking.

Re: [scheikunde] Molmassa Azijnzuur

Dit onderwerp zou je verder moeten helpen

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=13499

Berichten: 141

Re: [scheikunde] Molmassa Azijnzuur

Bij een vermenigvuldiging tel je de procentuele fouten op en bij een optelling de absolute. Dit vereist natuurlijk dat je een absolute fout kan omzetten in een procentuele en omgekeerd, en dat je geen procentuele fout bij een absolute telt.

Ook elke fout op evenveel cijfers na de komma schrijven is nodig.

De link zou je inderdaad moeten helpen.

Reageer