[scheikunde] FeO Fe2O3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] FeO Fe2O3

Ik heb een steen en die wil ik smoren in een oven. Nu is het zo dat tijdens het smoren reductie plaats vind van het ijzeroxide in de steen. Is er een manier om de gevormde ijzeroxides te bepalen? Bijvoorbeeld FeO en Fe2O3

Alvast bedankt voor de reacties.

Grt.,

Marco

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] FeO Fe2O3

De enige manier die ik ken geeft het gehalte aan totaal ijzer en totaal ijzer(II). Het verschil is dan ijzer(III). Metallisch ijzer wordt hierbij verwaarloosd.

Ik ken geen methode om ijzer als de oxiden te bepalen, laat staan ook nog FeO van Fe2O3 te onderscheiden.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] FeO Fe2O3

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb naast dat het interressant is om het verschil in FeO en Fe2O3 concentraties te kunnen bepalen het probleem dat gecertificeerde referentiematerialen van bijvoorbeeld NIST zowel het gehalte FeO als Fe2O3 opgeven. Welke concentratie moet ik dan nemen bij een totaal analyse Fe uitgedrukt in Fe2O3, is dat de hoogste van de twee (omgerekend naar Fe2O3) of moet ik ze bij elkaar optellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] FeO Fe2O3

Als de gehalten aan FeO en Fe2O3 zonder verder opmerkingen in hetzelfde rijtje staan dan zijn ze apart bedoeld. Voor het totaal ijzergehalte als Fe2O3 kun je best eerst van beide het gehalte aan Fe berekenen, dan beide gehalten optellen en dan weer omrekenen naar Fe2O3.

Reageer