Hoe motiveer je iemand die saai, repetitief werk moet doen?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 21

Hoe motiveer je iemand die saai, repetitief werk moet doen?

Deze vraag is voor de arbeidspsychologen en ervaringsdeskundigen (ik denk hierbij aan ploegbazen, directe chefs, leidinggevenden enz...) onder jullie: Hoe motiveer je iemand die saai, repetitief werk moet doen?

Hierbij bedoel ik vooral bij productie waar men meestal tegen een bepaald tempo een aantal stuks moet maken. Bv 5 afgewerkte deuren op een assemblage lijn per uur, per persoon.

Bij dit soort werk kom je veel laaggeschoolde mensen tegen die (in mijn ogen) eentonig werk verrichten. Ik vraag me af hoe motiveer je die mensen om beter te presteren. Het enige dat ik kan vinden is bv een prestatiepremie. Maar dit zal nooit de jobinhoud verbeteren

.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Hoe motiveer je iemand die saai, repetitief werk moet doen?

Is dat niet beetje contradictorisch: saai werk toch laten motiveren?

Is het niet logisch dat je de arbeidssituatie verandert die even productief kan zijn als dat gestandaardiseerd saai werk? Bovendien zal je een hogere arbeidstevredenheid krijgen wat zich kan vertalen in gedragsvariabelen zoals minder verzuim, minder verloop, hogere performantie.

Een voorbeeld om de arbeidssituatie te veranderen is het aanpassen van het concept autonomie: hoge autonomie leidt tot minder strains.

Koppel je daar een hoge werkdruk aan vast kan je ook nog groeimogelijkheden aanbieden.

Misschien moet je maar eens de literatuur doornemen omdat er niet één antwoord op je vraag is en er een zéér uitgebreide literatuur over bestaat.

P.S.: arbeidspsychologische interventies zijn meestal gericht op het herontwerpen van de functies los van de persoon. Indien men moet sleutelen aan de persoon komen we in het deelgebied van de personeelspsychologie.

Personeelspsychologische interventies zijn loopbaanbegeleiding, feedback, meer verticale informatie,..

Zie:

Karasek model (job demand (control support) model.

Michigan model van Kahn

Tweefactoren theorie Herzberg

Job Characteristics van Oldham & Hackman
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 93

Re: Hoe motiveer je iemand die saai, repetitief werk moet doen?

Hallo,

Wellicht is polyvalentie een oplossing. Dit houdt dus in dat iemand wordt opgeleid om meerdere delen van het proces te beheersen. Hierdoor kun je iemand dus redelijk afwisselend laten werken.

Wat denk ik ook belangrijk is dat jij met je stellingname jouw eigen gevoelens projecteert op die van de mensen waar je het over hebt, m.a.w. jij vindt dat saai en geestdodend, dus zullen zij dat ook wel vinden. Er zijn echter zat mensen voor wie het werk slechts het beleg op de boterham is, hun echte motivatie ligt in het feit dat ze bijvoorbeeld voorzitter zijn van de voetbalvereniging of dat ze actief zijn in de postduivenclub etc. Omdat ze hier veel voldoening uithalen, kunnen ze makkelijk omgaan met hun eentonige werk.

Reageer