Normpotentiaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Normpotentiaal

Hier ben ik weer :)

Op een toets die ik een tijdje geleden heb gemaakt was er een vraag hoe dat je experimenteel het normpotentiaal van het (Cu2+/Cu) gehalte kan bepalen. Uiteraard heb je geen pse.

Nu ik weet dat je het met het (2H+/H2) koppel moet doen, dit heeft namelijk OV als normpotentiaal.

Je doet dit dan met een elektrochemische cel/galvanische cel. In de ene beker doe je dan Cu2+ oplossing en een plaatje dat van koper is gemaakt.

Wat ik dan niet weet is wat je in de andere beker moet doen. H2 hoogstwaarschijnlijk maar hoe ? En ook zuur (heeft leerkracht er bij gezet).

En dan hoe bereken je het normpotentiaal dan juist ?

ΔEo= Ered - Eox

Maar je weet (denk ik) niet welk koppel er het oxiderende is en welk het reducerende.

Dank bij voorbaat

Gegroet

Berichten: 2.337

Re: Normpotentiaal

Een H2 elektrode is niet te doen in een schoollabo. Men doet dat met een soort platina elektrode waar waterstofgas uitkomt in een sterk zure oplossing.

Is het echt nodig om het met een waterstof elektrode te doen denk je?

Je formule is juist.

Je meet de totale spanning van je galvanische cel. En je moet van een redoxpaar de normpotentiaal kennen.

Berichten: 34

Re: Normpotentiaal

chemaniac schreef: Een H2 elektrode is niet te doen in een schoollabo. Men doet dat met een soort platina elektrode waar waterstofgas uitkomt in een sterk zure oplossing.

Is het echt nodig om het met een waterstof elektrode te doen denk je?

Je formule is juist.

Je meet de totale spanning va je galvanische cel. En je moet van een redoxpaar de normpotentiaal kennen.
Aha bedankt, nu weet ik tenminste hoe ze dat waterstofgas er in krijgen.

Maar bij de formule is er volgens mij maar in probleem en dat is dat je niet weet of je koppel waar je de normpotentiaal van zoekt het reducerende of het oxiderende is.

Op wiki vond ik net nog dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstof-elektrode

Maar van die formule snap ik al helemaal niets.

Berichten: 2.337

Re: Normpotentiaal

Denk je dat er waterstof gaat gevormd worden of dat er H+ gaat bijkomen? Zo wat is dan de reductor en de oxidator koper of waterstof?

Berichten: 34

Re: Normpotentiaal

Denk je dat er waterstof gaat gevormd worden of dat er H+ gaat bijkomen? Zo wat is dan de reductor en de oxidator koper of waterstof?
Er zal H+ bijkomen denk ik zo. Het wordt dus geoxideerd en is dus het reducerende koppel. ?

dus dan wordt de formule.

Eox = ΔEo (lees je af) - Ered (=O)

is het zo correct dan ?

Maar dan is het onmogelijk om een koppel te onderzoeken dat een normpotentiaal lager heeft als 0. Als (2H+/H2) altijd de reductor is.

Berichten: 2.337

Re: Normpotentiaal

Dan gaat er wel H2 gevormd worden.

Maar nogmaals men gebruikt die waterstofelektrode nooit. Men heetf dat gewoon als standaard gekozen en daarom die waarde 0V gegeven.

Eén redoxkoppel gaat nooit een potentiaal geven je kan maar alleen vergelijken tussen 2 koppels. Daarom vergelijkt men vaak met een ander koppel waarvan de normpotentiaal gekend is. (dat was de vraag die ik je vroeg.) (Men heeft ooit wel een andere waarde met die waterstofelektrode gedaan en die waarden gebruikte men dan verder.)

Berichten: 34

Re: Normpotentiaal

Dus eigenlijk klopt die methode geen 100 % ?

Berichten: 2.337

Re: Normpotentiaal

Jawel waarom zou die dan niet kloppen?

Berichten: 281

Re: Normpotentiaal

Ik denk wat Chemaniac bedoelt is dat er nog andere elektrodes zijn ipv de waterstofelektrode waartegen je kan meten. Deze zijn dan wel geen 0V maar ze hebben wel een vast potentiaal (dus met het simpele optel / aftrek werk kom je er dan ook), en zijn makkelijker te gebruiken / verkrijgen.

Berichten: 2.337

Re: Normpotentiaal

Inderdaad dat is wat ik bedoel. :)

Berichten: 1.379

Re: Normpotentiaal

De standaard waterstofelectrode (NHE of: normal hydrogen electrode) wordt experimenteel nooit als referentie electrode gebruikt.

Op laboratoria gebruikt men de verzadigde calomelelectrode ( SCE of : saturated calomel electrode).

Buiten, in het veld, om de potentiaal bij kathodische bescherming te controleren, gebruikt men de koper-kopersulfaat electrode. In zeewater de Ag-AgCl electrode.

Bij technische metingen, ten behoeve van genoemde kathodische bescherming, rekent men gemeten potentialen niet om naar NHE. Maar als men gemeten of berekende waarden wil vergelijken met getabelleerde normaalpotentialen moet men natuurlijk wel omrekenen. Daarbij kun je ervan uitgaan dat de SCE 0.240 Volt positiever is dan de NHE. Hetgeen betekent dat experimenteel gemeten potentialen altijd 240 mV negatiever zijn dan de berekende t.o.v. de NHE.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer