[scheikunde] Kwadratische vergelijking mbv matrix

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

[scheikunde] Kwadratische vergelijking mbv matrix

Hallo,

Uit het boek Chemometrie van andries en de vries probeer ik opgave 9 van hoofdstuk 2 te doen(blz. 59), met behulp van Mathcad

Je hebt hier gegeven de temperaturen enj daarbij de viscositeiten van water en lucht:

T Visc water Visc lucht

0 1.792 171

20 1.005 181

40 0.656 190

60 0.469 200

80 0.357 209

100 0.284 218

Op een gegeven moment probeer je b te berekenen, en dit met de formule:

b= (XTX)-1XTy

je krijgt dan b in matrixvorm

b = 1.451 171.3333

-0.014 0.47

Bij de viscositeit van lucht is dus de formule y = 171.3 + 0.47x

Echter de viscositeit van water berekenen lukt me niet, omdat dit een kwadratische vorm is en je hier maar twee waarden hebt, namelijk 1.451 en -0.014. Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Berichten: 78

Re: [scheikunde] Kwadratische vergelijking mbv matrix

Misschien een domme vraag, maar waar staat 'b' voor? :oops:

Berichten: 77

Re: [scheikunde] Kwadratische vergelijking mbv matrix

Hallo Nede,

Ik heb het boek er even bij gepakt en op blz 36 staat hoe de X matrix is opgesteld. Ik denk dat je vergeten bent om in die matrix de x waarden in het kwadraat te zetten. Daarboven staat ook de uitleg.

Veel succes

Berichten: 37

Re: [scheikunde] Kwadratische vergelijking mbv matrix

Ja het is me gelukt inmiddels, bedankt!

Nu opdracht 12:

De dampdruk is in een tabel uitgezet tegen de temperatuur

Je moet een deel uit de tabel halen,

De temperatuur loopt van 0 tot 220 graden C, maar ik moet alleen het deel van 0 tot 100 graden eruit destilleren.

Weet je misschien hoe dit werkt met mathcad? Of moet je dit per se met de hand scheiden; dat je twee matrices maakt voor alleen de temperatuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Kwadratische vergelijking mbv matrix

Misschien een domme vraag, maar waar staat 'b' voor? :oops:
Ik zou ook graag willen weten wat die b voorstelt... 8-)

Berichten: 48

Re: [scheikunde] Kwadratische vergelijking mbv matrix

b is in het boek van Andries een vector. Die vector bepaalt de asafsnede b0 en de richtingscoëfficient b1 van een regressielijn uit een matrix van meetpunten.

Laat ik er meteen een boekrecensie aan koppelen:

Chemometrie van Andries is te intuïtief en te springerig geschreven voor de onderwerpen die het behandelt.

De formules zijn niet consequent genummerd en theoretische bespiegelingen worden (te) veelvuldig onderbroken voor praktische toepassingen en praktische vereenvoudigingen.

Er mist een symbolenlijst voorin of achterin het boek. Het zou me niet verbazen als de betekenissen van gebruikte symbolen uit het ene hoofdstuk strijdig zijn met het gebruik in andere hoofdstukken.

Positieve noten: Er is zeer weinig Nederlandstalige literatuur over chemometrie. Met dit boek wordt chemometrie toegankelijker gemaakt voor mensen die alleen de Nederlandse taal beheersen en het is een goede eerste kennismaking met het vakgebied. De aangesneden onderwerpen zijn ruim gekozen en ieder hoofdstuk eindigt met een literatuurlijst voor mensen die de diepte willen induiken. Rapportcijfer 6,5.

Berichten: 77

Re: [scheikunde] Kwadratische vergelijking mbv matrix

Ik denk dat je toch twee matrices moet maken bij vraag twaalf

Reageer