[(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

[(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Hoe zou ik dit complex kunnen maken? Of lukt dit niet en wordt dit enkel samen met andere chroomcomplexen gevormd waar dit dan uit moet gezuiverd worden?

Ik las in een pdf over dit onderwerp: Their structure is solved by the heavy-atom method and refined to R=0,16.

Wat houd die zware-atoom methode in? 8-)

PDF-file

Berichten: 840

Re: [(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Ik denk ten eerste dat de lading van het complex-ion niet klopt.

Die zuurstof vormt, als ik zo kijk naar de structuur die je aangeeft, de 'brug' tussen de twee Cr's. Als je deze dan ook nog protoneerd, wat mij al vrij onwaarschijnlijk lijkt, dan krijg je al een lading van 1+, en als beiden chroom's 3+ geladen zijn, krijg je een netto lading van 7+. Tenzij je een 2+ lading voor chroom neemt, maar deze zijn moeilijk te bereiden, en vooral te behouden zonder oxidatie, zoals woelen al eerder aangaf. Ik vraag mij dus af of dit complex wel bestaat, ik betwijfel het echt.

Wat is je referentie?

Berichten: 2.337

Re: [(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Dit complex komt uit die virtuele labo oefeningen van Oxford university.

Ik vond hetzelfde zo raar aan dat bisoxalato complex ik telde daar een OG van +II voor chroom. 8-[ Water liganden hebben toch geen invloed op de totale lading hè? 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Ik heb even gezocht en het zou goed te doen moeten zijn. De eerste publicatie van dit complex is van Jorgensen in J. Prakt. Chem. 25 321, 398 (1882), maar die kon ik online niet te pakken krijgen.

In een later artikel uit J. Am. Chem. Soc. 1956, 78, 2683 is nog eens naar deze complexen gekeken en staat over de synthese (die ze volgens de methode van Jorgensen hebben uitgevoerd) dat je het kunt maken uit dichromaat met geconcentreerd HBr. Dit product wordt gereduceerd met zink en vervolgens aan de lucht geoxideerd in een gebufferde ammonia oplossing. Het blauwe basische rhodo bromide wat neerslaat wordt omgezet in de rode zure vorm met geconcentreerd HBr. Het wordt in 30% gevormd.

Ik mail je het volledige artikel wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Jor schreef: Ik denk ten eerste dat de lading van het complex-ion niet klopt.

Die zuurstof vormt, als ik zo kijk naar de structuur die je aangeeft, de 'brug' tussen de twee Cr's. Als je deze dan ook nog protoneerd, wat mij al vrij onwaarschijnlijk lijkt, dan krijg je al een lading van 1+, en als beiden chroom's 3+ geladen zijn, krijg je een netto lading van 7+. Tenzij je een 2+ lading voor chroom neemt, maar deze zijn moeilijk te bereiden, en vooral te behouden zonder oxidatie, zoals woelen al eerder aangaf. Ik vraag mij dus af of dit complex wel bestaat, ik betwijfel het echt.

Wat is je referentie?
Het klopt toch wel. In Advanced Inorganic Chemistry van Cotton en Wilkinson staat zelfs het volgende:
The preparation of polyammine complexes sometimes presents difficulties partly because in neutral or basic solution hydroxo or oxobridged polynuclear complexes are often formed
Het is dus vaak gemakkelijker om complexen van dit type wel te vormen dan niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

chemaniac schreef: Wat houd die zware-atoom methode in? 8-)
Als ik het goed heb is dat een methode om het faseprobleem bij het oplossen van een kristalstruktuur te ondervangen.

Zie ook hier.

Berichten: 840

Re: [(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Ik heb alle benodigde materialen (dichromaat, conc. HBr, ammonia, zink). Kunt u mij het artikel sturen?

Berichten: 3.145

Re: [(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Jor, de lading klopt wel hoor en je hoeft niet terig te vallen op chroom(II).

Kijk maar eens naar de formule. Het gaat om chroom(III), dus je hebt twee maal +3. De NH3 liganden zijn neutraal. De OH-groep is afgeleid van hydroxide en heeft lading -1. Totale lading is dus +5. Ergens in je hoofd heb je een rekenfoutje gemaakt.

Berichten: 2.337

Re: [(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Bedankt DrQuico :lol:

Ik mis enkel zink. Dat moet toch makkelijk te vinden zijn bij een loodgieter ofzo.

Hoe maak ik vanuit broom het beste een HBr oplossing? Als ik het oplos in water krijg ik ook HBrO kan ik dit vermijden door de reactieomstandigheden te veranderen? Of reduceren en met wat dan?
The detailed magnetic,

optical and chemical studies of a number of

binuclear chromium and cobalt complexes will be

reported in another paper,7

(7) Unpublished experiments by W. K. Wilmarth, S. S. Dharmatti,

Taylor Joyner, and Carl Moeller.
Kan iemand dit artikel ergens terugvinden? Google vindt het niet. 8-)

Berichten: 840

Re: [(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Zink van de loodgieter is niet aan te raden, zoals al eerder aangegeven is op dit forum.

Dit bevar sporen antimoon en arseen. Als je hier zuur bij doet, krijg je door de aanwezigheid van een sterke reductor (zink) en een sterk zuur arsine (AsH3) en stibine (SbH3). Beiden zijn echt onvoorstelbaar giftig. Veel giftiger dan HCN!

Koop wat zink metaal, dat zuiver is, dat heb ik ook gedaan. Als je toch met loodgieter zink aan de slag gaat, dan moet je dat buiten doen, en in zeer kleine hoeveelheden.

Jammer dat die verkoper van eBay ineens de laatste week weg is. Van hem had ik laatst, 10 dagen geleden, nog wat kopersulfaat, loodoxide, zinkmetaal en zilver ontvangen. En bij hem kon je nog meer interessante dingen, zoals cobalt chloride kopen.

Inderdaad woelen, ik zie het ook nu. Ik zal wel moe of zo zijn geweest :oops:

Je kunt uit broom en zwavel of uit broom en SO2 conc. HBr maken, maar hierbij moet je grote hoeveelheden kostbaar, en gevaarlijk broom gebruiken. Ik zou via de methode gaan die ik een tijdje geleden heb gebruikt:

http://sciencemadness.org/talk/viewthread....d=10754&action=

Het is echter wel lastig zonder Vigreux.

Dus even opgesomt:

-los 24g KBr (of NaBr, dan wel een quimolaire hoeveelheid!) op in 40mL water, en die hier langzaam, onder roeren 18mL conc. zwavelzuur bij. Dit moet echt langzaam, en de temperatuur mag niet boven de 70C komen, anders krijg je broom verontreiniging door oxidatie van het bromide door zwavelzuur.

Vervolgens koelen tot 20C, en de vloeistof decanteren. Let op: er zit nog veel vloeistof tussen de kristallen vast, je moet hier dus met roerstaafje in drukken om dit vrij te krijgen. De verkregen vloeistof destilleer je. De eerste fractie (ca. 100C) is bijna alleen maar water, en dat mag dus weg. De tweede fractie (ca.127C) is je HBr-oplossing. Wilco kreeg het zelfs met vigreux niet voor elkaar gelijk 48% te verkrijgen, je zult dus sowieso 2 keer moeten destilleren.

Berichten: 2.337

Re: [(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Het probleem is dat ik geen bromidezouuten ter beshcikking heb. Ik heb enkel 500 ml Br2 dus daaruit zou ik de zouten willen synthetiseren. :)

Voor zink ga ik dan eens op zoek gaan naar zuiver zink, maar dit moet dan in granulaat zijn neem ik aan? Of is het doenbaar om op een veilige manier van zink metaal naar een fijnere structuur te gaan? (vijlen ofzo? stofvorming 8-) )

Berichten: 840

Re: [(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Heb jij 500mL broom? 8-[

In wat voor flesje zit dat dan?

Met 500mL broom kunnen echt ongelukken gebeuren, echt buiten mee werken en alleen pipetteren, nooit schenken.

Bromide-zouten zijn goedkoop te kopen. ik geef je wel een bron, waar je interessante chems kunt kopen voor een goede prijs.

http://www.jdphotochem.com/

Je moet ze even via eMail contacteren, voor de verzendkosten enzo.

Wat voor jou weel interessant is denk ik, gezien je interesses:

-ammonium thiocyanaat

-ascorbinezuur (maar dat is denk ik te duur)

-chrome aluin

-kopersulfaat

-hydrochinon

-kaliumbromide

-kaliumpermanganaat

-natriumnitriet (hele leuke stof)

-hydroxylammonium sulfaat

Je moet geen gevaarlijke vloeistoffen (zuren of oplosmiddelen) of zeer giftige stoffen kopen daar (NaCN, HgCl2, k2Cr2O7), want dan krijg je bij versturen een HazMat-fee, en dat betekent gelijk 30 euro ofzo bij de prijs.

Berichten: 3.145

Re: [(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Kaliumpermanganaat moet je daar ook niet kopen. Dat is een sterke oxidator en daar kunnen ze ook moeilijk over doen bij de douane. Die andere stoffen zijn allemaal niet zo spannend (gezien vanuit misbruikers-standpunt) en kun je wel vanuit Canada laten komen. Veel van die stoffen kun je echter ook gewoon in Nederland bestellen (bijv. bij Labstuff), alleen de hydroxylaminesulfaat en hydrochinon staan niet op zijn lijst. Die laatste stoffen zijn dan ook echt heel specifieke fotografiestoffen en die vind je vrijwel nergens bij bedrijven die meer gericht zijn op hobbychemie.

@chemaniac: Zink kun je het beste als granulaat of grof poeder kopen. Er zijn ook heel fijne poeders, maar persoonlijk vind ik dat minder fijn werken. Het reageert dan vaak erg snel weg, onder vorming van waterstof. Voor metalen als zink zou ik zoeken op eBay. Vaak is het spotgoedkoop en zeer zuiver.

Berichten: 132

Re: [(NH3)5Cr(OH)Cr(NH3)5]5+ bereiden?

Zink van de loodgieter is niet aan te raden, zoals al eerder aangegeven is op dit forum.

Dit bevar sporen antimoon en arseen. Als je hier zuur bij doet, krijg je door de aanwezigheid van een sterke reductor (zink) en een sterk zuur arsine (AsH3) en stibine (SbH3). Beiden zijn echt onvoorstelbaar giftig. Veel giftiger dan HCN!
Overigens, niet zelden krijg je bij een loodgieter titaanzink, dat een redelijke hoeveelheid titaan bevat. Lijkt me ook niet echt een welkome gast als je met chroom gaat werken.

Reageer