Springen naar inhoud

kleurreacties

• Log in om te kunnen reageren

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2008 - 11:04

Beste,

Is er iemand die vertrouwd is met de typische reacties die er gebeuren bij het gebruik van papierstrookjes voor een grove kwantitatieve bepaling van bepaalde ionen/chemisch produkten, of kan iemand mij doorverwijzen om aan de juiste info te geraken. Verschillende teststrips verkleuren bij de aanwezigheid van een bepaalde stof/ion, maar het is die typische reactie die mij vooral boeit.
Wie kan mij helpen waar ik best naar op zoek ga??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 12 december 2008 - 11:15

Op mijn werk ontwikkelen we dat soort dingen... wat zou je er precies over willen weten?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2008 - 13:03

Beste Berylium,

op het werk hebben we een stoominstallatie voor luchtbevochtiging, en het gebruikte water dient te voldoen aan een aantal kwaliteiten.: zoals hardheid, sulfietwaarde, chloorgehalte, (vrij/gebonden), basisch karakter, zurstofgehalte,...

Voor de vlugge screening zouden we willen gebruik maken van bijvoorbeeld teststrips om de controle van dit water te kunnen opvolgen. Het is dus hoofdzakelijk anorganisch en geen organische parameters die we dienen te controleren. Het mag zelfs semi-colorimetrisch zijn (of hoe noemt men dat :kleuroplossingen vergelijken met een kleurschaal)

Kunt U mij meer info bezorgen wat er tegenwoordig op de markt is en op welk principe deze tests steunen?
NB: ik woon in Belgie en misschien kent U Belgische bedrijven die mij kunnen helpen, of waar ik terecht kan met ons "probleem".

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 12 december 2008 - 13:10

Je wilt echt een soort van pH-papier-indicator-idee-ding? Dat kan lastig zijn.
In mijn geval, wij ontwikkelen chemische sensoren op basis van spectroscopische eigenschappen; bijvoorbeeld kleurverandering, maar ook meer dan dat. Helaas voor u doen wij ook precies dat: de ontwikkeling daarvan, geen marketing of dergelijke.

Ik ken niet direct bedrijven die zoiets in ťťn pakket aanbieden... maar voor verschillende toepassingen kunt u wel iets vinden. Voor chloorgehalte bestaan testkits, voor zuurstof ook.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2008 - 13:37

Naast pH-strookjes (sommige wel op 0,1 pH-eenheid afleesbaar, maar in een klein pH-bereik) maken wij in het labo gebruik van teststrookjes voor chloride, nitriet/nitraat, sulfiet, actief chloor, ...
Ik kan maandag pas achterhalen waar wij deze vandaan halen. In ieder geval is dat bij een ¬īgewone¬ī chemicaliŽnkruidenier, zoals Merck, Boom, Arcos, Sigma Aldrich, Fisher, ... (meerdere genoemd dus geen reclame ;) ).

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2008 - 17:21

Beste Marianne,

Kunt U, indien mogelijk, eens nagaan wat er op de markt bij een aantal firma's te verkrijgen is, en deze info mij alsnog bezorgen. Een aantal bedrijven zeggen mij iets. Misschien dat ik hier ,bij deze firma's meer info kan bekomen.
Dank in elk geval voor de info.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures