Springen naar inhoud

opname weekmaker door PVC

• Log in om te kunnen reageren

Billeeh

Billeeh

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2008 - 14:54

Ik zit met een vraag en heb het zo niet op internet kunnen vinden.

maar wat is de reactie wanneer weekmaker(in mijn geval DIDP) opgenomen wordt door PVC poeder. dit gebeurt op ongeveer 80-85 įC.
Wat is de reactie die er dan op treed, want het PVC gaat van "klei" naar droog poeder. het lijkt klei maar het is een mengsel vermengt met weekmaker(olieachtig).

Ik hoop dat iemand mij ermee kan helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 december 2008 - 19:46

Ik ben geen polymeroloog, maar volgens mij zullen weekmakers een fysisch mengsel vormen. Daar komt dan geen chemische reactie bij kijken.

Billeeh

Billeeh

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2008 - 11:13

ja dat zou ook heel goed kunnen. En op het internet kan ik er weinig over vinden.
ik hoop dat iemand hier iets meer van weet.

arjanschoonen

arjanschoonen

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2008 - 01:07

De glastransitietemperatuur van onverweekt PVC bedraagt 81 oC. Boven deze temperatuur kunnen diisodecylphthalate moleculen gemakkelijk in het PVC diffunderen. Een eigenschap van weekmakers ('plasticizers') is dat het de glastransitietemperatuur verlaagt.
Wat je ziet, is dat de olieachtige DIDP op PVC, boven de glastransitietemperatuur van PVC, in de rubberfase van de PVCkorrels wegtrekt. Het 'droog poeder' zou dus uit zachte, rubberachtige korrels moeten bestaan.

Zie bijvoorbeeld Polymer Chemistry van Malcolm P. Stevens isbn 9780195124446 Hoofdstuk 4.10 Additives

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2008 - 22:09

Ik ben geen polymeroloog, maar volgens mij zullen weekmakers een fysisch mengsel vormen. Daar komt dan geen chemische reactie bij kijken.

kan alletwee:

uitwendige weekmakers worden inderdaad als dusdanig opgenomen in de PVC matrix waardoor het glaspunt wordt verlaagd.

inwendige weekmakers daarentegen wijzigen de moleculaire structuur van PVC door vertakkingen te introduceren. Hierdoor verlaagt het glaspunt ook.

AeoN909

AeoN909

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2008 - 15:48

Even een vraagje over weekmaker, deze werken door de tg te verlagen.

Bestaan er stoffen die je tg kunnen verhogen, maar met behoud van je viscositeit.

Zo ja, hoe kan men deze herkennen.

Thx
Aeon

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 december 2008 - 11:56

chloreren van polyetheen kan je Tg verhogen. In eerste instantie zal het materiaal wel rubberachtiger worden door het verlagen van de kristalliniteit maar daarna wordt de rubberfase als het ware verstijfd door het introduceren van de elektronegatieve chloorgroep.

Introduceren van een kleine zijgroep, zoals bv methylacrylaat ivm methylmethacrylaat, doet je Tg ook sterk toenemen.

Vulstoffen die echter het glaspunt verhogen weet ik niet. Ik zie ook het praktisch nut er niet van in. Misschien moet je de achtergrond eens schetsen.

AeoN909

AeoN909

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2008 - 11:02

Ik zat eigenlijk ook niet aan vulstoffen te denken.

Voor polyester harsen wil men graag een tg van rond de 55 hebben, dit bereikt men meestal door de synthese langer door te laten gaan en je ketenlengte te verhogen.

Nadeel van deze methode is dat je viscositeit oploopt.

Zou mooi zijn als er stoffen zijn die je tg zodanig verhogen (60C-65C) zonder je viscositeit aan te tasten.

Voordeel hiervan is dat je opslag stabiliteit veel beter word en je materiaal in warmere landen kan gaan verkopen.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2008 - 13:17

Je wilt dus het Tg van je polyester-prepolymeren verhogen, zonder de viscositeit te verhogen?

Wat soort polyesterharsen bedoel je? Onverzadigde polyesters? Alkydharsen?

AeoN909

AeoN909

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2008 - 10:18

Als ik het goed heb een verzadigde oh functionele polyester.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures