[scheikunde] Indirecte-, terug- en normale titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[scheikunde] Indirecte-, terug- en normale titratie

Beste mede-forumgebruikers

Weten jullie wat het verschil is tussen een normale-, indirect- en een terugtitratie?

En wanneer gebruik je een indirecte- of terugtitratie? (Graag antwoorden met controleerbare bronnen)

Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,

Buchters


Berichten: 18

Re: [scheikunde] Indirecte-, terug- en normale titratie

Ik vind het daar eerlijk gezegd niet goed uitgelegd. Kan iemand het beter, zodat ik het wel snap? :oops:

Dus even concreet het verschil tussen een normale, indirecte en terugtitratie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Indirecte-, terug- en normale titratie

Normaal: ik bepaal a mol stof door een volume b van een oplossing c toe te voegen tot het omslagpunt.

Voorbeeld: een zuur-base reactie

Indirect: ik bepaal a mol stof, door dit eerst te laten reageren met stof b, en van stof b bepaal ik uiteindelijk de concentratie. Na omrekening mbv de reactievgl tussen a en b kan ik ook a uitrekenen.

Voorbeeld: hypochloriet met een zuur en jodide laten reageren tot jood. Het jood bepalen met thiosulfaat. Het aantal mol jood is gelijk aan 2 mol hypochloriet.

Terug: ik bepaal a mol stof door een overmaat b toe te voegen. Ik bepaal naderhand de overmaat b, en door dit van het totaal af te trekken, reken ik de hoeveelheid a uit.

Voorbeeld: carbonaat in rennies. Ik weet dat er ongeveer 2 mol inzit, maar niet precies. Ik kan niet met een base titreren wat me een betere omslag geef, dus ik laat eerst alle carbonaat reageren met 5 mol zoutzuur. Naderhand hoef ik ongeveer 1 mol zoutzuur te titreren met een base. Verschil 4 mol/2 = 2 mol carbonaat.

Het cruciale verschil tussen indirect en terug is dat je bij indirect een andere stof bepaalt, maar waarvan de hoeveelheid direct relevant is aan hetgeen je wil bepalen. Bij terug is het dat je de extra hoeveelheid van een toevoeging bepaalt, en zo hetgeen bepaalt wat je oorspronkelijk wilde weten.

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Indirecte-, terug- en normale titratie

Bedankt. Het is me duidelijk ;)

Reageer