[scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 51

[scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Ik moest van de week een titratie doen op school, ik moet nu de vragen maken maar ik kom er net achter dat ik mijn binas ben vergeten. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen begeleiden met deze titratie.

Het gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Bleekwater is een oplossing van natriumhypochloriet (NaClO) en natriumchloride in water. Het actieve bestanddeel is het hypochloriet-ion (ClO-). Dit ion is een oxidator. Kleurstoffen reageren met deze oxidator en verliezen dan hun kleur, vandaar de naam bleekwater. Het gehalte aan ClO- (aq) in bleekwater wordt gemeten door te bepalen hoeveel chloor ontstaan bij toevoeging van een overmaat zuur.

Door toevoeging van een zure oplossing verloopt een reactie die we als volgt kunnen weergeven:

ClO- (aq) + Cl- (aq) + 2H+ → H2O (l) + Cl2 (g, aq)

Hoeveel chloor ontstaat, wordt door middel van een titratie bepaald. We voegen tegelijk met het zuur een overmaat kaliumjodide toe. Dit reageert met het gevormde Cl2. Hierbij ontstaan jood. Dit titreren we met een natriumthiosulfaatoplossing (Na2S2O3) van een bekende molariteit (0.1031M).

Uitvoering

- Weeg ongeveer 10g bleekwater nauwkeurig af (bij mij was dit 10,01 gr). Los het vervolgens op in een maatkolf van 100,0 mL.

- Vul de buret met de juiste oplossing (natriumthiosulfaat)

- Pipetteer 10,00 mL bleekwater uit de maatkolf in een erlenmeyer met een rubber stop.

- Voeg 50 mL water, 5 mL 10% kaliumjodide-oplossing en 20 mL 2M zwavelzuur toe en sluit de erlenmeyer onmiddellijk. Laat het mengsel ongeveer twee minuten staan; schude af en toe.

- Titreer met de natriumthiosulfaatoplossing.

- Voeg 1 mL stijfseloplossing toe als de kleur lichtgeel is geworden en titreer verder tot de vloeistof kleurloos wordt.

Vragen

1 Stel de vergelijkingen op van de reacties die hebben plaatsgevonden. (volgens mij zijn dit redoxreacties)

2 Bereken hoeveel gram chloor 100 mL van het oorspronkelijke bleekwater kan leveren. Dit heet het gehalte werkzaam chloor.

3 Leg uit waarom we de hoeveelheid chloor niet direct via een titratie kunnen bepalen?

(ik denk dat het dan nog niet zichtbaar is???)

4 Er is bewust gekozen voor zwavelzuur bij deze proef. Stel dat er zoutzuur gebruikt zou zijn. Wat zou het gevolg zijn voor het berekende gehalte werkzaam chloor? Leg uit.

5 Leg uit waarom er geen salpeterzuur is gebruikt in plaats van zwavelzuur.

6 Wat zal er gebeuren a;s je bleekwater gebruikt samen met een reinigingsmiddel dat zuur bevat?

7 Waarom gebruiken we een rubberstop op de erlenmeyer?

(Zo blijven de stoffen zuiver en kunnen de deeltjes niet ontsnappen??)

wat ik bij de vragen tussen haakjes heb gezet zijn wat ik denk waar het mee te maken heeft.

Hieronder zet ik nog even de resultaten van mijn titratie:

Beginstand1 0.15mL eindstand1 6.30 mL (die ging fout)

Beginstand 2 6.30 mL eindstand 2 10.70mL

Beginstand 3 10.70mL einstand 3 15.30mL

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Probeer eens de sub- en superscripts uit. dat maakt je reactievergelijkingen een stuk duidelijker... [-X

Vraag 1: Zeker zijn dit redoxreacies !!

De eerste heb je al cadeau gekregen. Met sub- en superscript:
ClO- (aq) + Cl- (aq) + 2H+ → H2O (l) + Cl2 (g, aq)
Van de tweede weet je al wat er ontstaat. Dat staat in de tekst. Kun je hier zelf de vergelijking bij verzinnen?

Voor de reactie met thiosulfaat heb je dan misschien je BINAS nodig. Maar hier staat hij ook in: klik.

Vraag 2: waarvoor heb je hier je BINAS nodig? De molmassa´s? Even googlen, ze zijn zo te vinden...

Berichten: 51

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

bedankt

ik heb inmiddels al dit bij vraag 1

Cl2 met jood. Cl2 is oxidator en jood is reductor

Cl2 + 2e- --> 2Cl

2I --> I2 + 2e-

Totaalreactie:

Cl2+2I --> I2 + 2Cl-

En een reactie tussen jood en thiosulfaat:

Hierbij is jood de oxidator en thiosulfaat de reductor.

I2 + 2e- --> 2I

2S2O32---> S4O62- + 2e-

Totaalreactie:

I2 + 2S2O32- --> S4O62- + 2I-

Ik heb alleen bij vraag 2 wat hulp nodig. Ik moet berekenen hoeveel graam chloor 100mL van het oorspronkelijke bleekwater kan leveren.

Ik begrijp niet wat ze willlen dat ik doe. Hij is lastig geformuleerd en daardoor raak ik in de war.

Ik denk iets van

Mol 1

gram molmassa van chloor?? of bleekwater

en dan verder ofoziets

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Let je wel nog even op de ladingen bij de eerste reactie? 2 losse elementaire chlooratomen zul je hopelijk niet aantreffen in je potje na de reactie.

Bij vraag 2: uit beide reactievgl kun je bepalen hoeveel thiosulfaat nu indirect met het chloor heeft gereageerd (indirect omdat er jood meespeelt). Als je dus de molariteit weet van je thiosulfaatoplossing, en de eventuele verdunning van je monster weet, kun je ook uitrekenen hoeveel mol en dus gram chloor (Cl2 !) er in 100 ml zit.

Maw probeer hem dus in stapjes op te lossen:

1) Hoeveel mol jood reageerde er nu met het thiosulfaat dat je toevoegde dmv de titratie?

2) Hoeveel mol chloor (Cl2) was dat nu?

3) Dat chloor zat in 10,00 ml water. Hoeveel mol zat er nu in die kolf van 100,0 ml en dus in die 10,01 g bleekwater (neem even aan dat dat 10,01 ml is, dat maakt het makkelijker)?

4) Hoeveel mol chloor zit er dan in 100 ml?

5) Hoeveel gram chloor is dat nu?

Vergeet die verhoudingstabelletjes even, die kunnen het soms erg verwarrend maken terwijl dat niet nodig is.

Bleekwater heeft geen molmassa, omdat het een oplossing is van OCl- is in water.

En voor de 2e keer: let op het gebruik van sub- en superscript. Zo eng zijn die 2 knopjes bovenaan het tikvenster niet.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Cl2 met jood. Cl2 is oxidator en jood is reductor

Cl2 + 2e- --> 2Cl

2I --> I2 + 2e-

Ik snap niet wat je bedoeld met de lading van de chloor atomen die niet kloppen.

Bedankt voor de stapjes, ik ga ernu naar kijken

Berichten: 51

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

1) Hoeveel mol jood reageerde er nu met het thiosulfaat dat je toevoegde dmv de titratie? reactie vergelijking is bij I2 + 2S2O32- --> S4O62- + 2I-

dus 1 mol thiosulfaat staat tot 2 mol jood.

thiosulfaat= 0.1031M dus 0.1031 x 2 = 0.2062M Jood

2) Hoeveel mol chloor (Cl2) was dat nu?

1 Cl2 staat tot 2 jood. dus dan moet dat 0.1031 M zijn

3) Dat chloor zat in 10,00 ml water. Hoeveel mol zat er nu in die kolf van 100,0 ml en dus in die 10,01 g bleekwater (neem even aan dat dat 10,01 ml is, dat maakt het makkelijker)?0.1031 x 9.9900099 = 1.02997

4) Hoeveel mol chloor zit er dan in 100 ml? ???

5) Hoeveel gram chloor is dat nu? ??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

1) Kijk nog eens goed naar de reactievgl. Het gaat hierbij om het jood (I2), niet het jodide

2) Idem als 1. En chloor is Cl-, niet Cl, dank je

3) Nope die 10,00 ml die je uiteindelijk gemeten had, komen uit die kolf van 100 ml. Je hebt hier een x aantal keer verdund.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

FsWd schreef: 1) Kijk nog eens goed naar de reactievgl. Het gaat hierbij om het jood (I2), niet het jodide

2) Idem als 1. En chloor is Cl-, niet Cl, dank je

3) Nope die 10,00 ml die je uiteindelijk gemeten had, komen uit die kolf van 100 ml. Je hebt hier een x aantal keer verdund.
Cl2 + 2e- --> 2Cl

2I- --> I2 + 2e-

Totaalreactie:

Cl2+2I --> I2 + 2Cl-

ik zie nog steeds mijn fout niet 8-[

ik ga maar even verder met de vragen

1) Hoeveel mol jood reageerde er nu met het thiosulfaat dat je toevoegde dmv de titratie? reactie vergelijking is bij I2+ 2S2O32- --> S4O62- + 2I-

dus 1 mol thiosulfaat staat tot 2 mol jood.

thiosulfaat= 0.1031M dus 0.1031 x 2 = 0.2062M Jood

2) Hoeveel mol chloor (Cl2) was dat nu?

1 mol jood staat tot 2 mol Cl-. dus 0.2062M jood x 2 = 0.4124 Mol Cl-

3) Dat chloor zat in 10,00 ml water. Hoeveel mol zat er nu in die kolf van 100,0 ml en dus in die 10,01 g bleekwater (neem even aan dat dat 10,01 ml is, dat maakt het makkelijker)?

Oke er zat dus 0.4124 Mol Cl- in 10.01mL bleekwater. voor de rest werd de 100.0mL kolf bijgevuld met water. dus het aantal mol blijft dan hetzelfde.

4) Hoeveel mol chloor zit er dan in 100 ml? ??? hetzelfde als hiebroven waarschijnlijk.

5) Hoeveel gram chloor is dat nu? ??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

FsWd bedoelt deze reactievergelijking:
1) Hoeveel mol jood reageerde er nu met het thiosulfaat dat je toevoegde dmv de titratie? reactie vergelijking is bij I2 + 2S2O32- --> S4O62- + 2I-

dus 1 mol thiosulfaat staat tot 2 mol jood.

thiosulfaat= 0.1031M dus 0.1031 x 2 = 0.2062M Jood
Je conclusie ´dus 1 mol thiosulfaat staat tot 2 mol jood´ is niet correct...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

tienusbloop schreef:
FsWd schreef: 1) Kijk nog eens goed naar de reactievgl. Het gaat hierbij om het jood (I2), niet het jodide

2) Idem als 1. En chloor is Cl-, niet Cl, dank je

3) Nope die 10,00 ml die je uiteindelijk gemeten had, komen uit die kolf van 100 ml. Je hebt hier een x aantal keer verdund.
Cl2 + 2e- --> 2Cl

2I- --> I2 + 2e-

Totaalreactie:

Cl2+2I --> I2 + 2Cl-

ik zie nog steeds mijn fout niet 8-[

ik ga maar even verder met de vragen

1) Hoeveel mol jood reageerde er nu met het thiosulfaat dat je toevoegde dmv de titratie? reactie vergelijking is bij I2+ 2S2O32- --> S4O62- + 2I-

dus 1 mol thiosulfaat staat tot 2 mol jood.

thiosulfaat= 0.1031M dus 0.1031 x 2 = 0.2062M Jood

2) Hoeveel mol chloor (Cl2) was dat nu?

1 mol jood staat tot 2 mol Cl-. dus 0.2062M jood x 2 = 0.4124 Mol Cl-

3) Dat chloor zat in 10,00 ml water. Hoeveel mol zat er nu in die kolf van 100,0 ml en dus in die 10,01 g bleekwater (neem even aan dat dat 10,01 ml is, dat maakt het makkelijker)?

Oke er zat dus 0.4124 Mol Cl- in 10.01mL bleekwater. voor de rest werd de 100.0mL kolf bijgevuld met water. dus het aantal mol blijft dan hetzelfde.

4) Hoeveel mol chloor zit er dan in 100 ml? ??? hetzelfde als hiebroven waarschijnlijk.

5) Hoeveel gram chloor is dat nu? ??
Je fout? Ionen hebben toch al sinds het ontstaan van het helal een zogenaamde lading, die schrijf jij er de halve tijd niet bij, terwijl die voor redoxreacties juist superbelangrijk zijn.

1) Nog steeds dezelfde fout, maar marjanne heeft deze nu aangehaald

2) Nu klopt ie wel, alleen vroeg ik niet om het chloride, maar chloor. Uiteindelijk verhoudt de reactie zich 1:1.

3) Nee, je neemt voor de bepaling maar 10 ml in behandeling, afkomstig van die 100 ml. Jij zegt nu dat je hele hoeveelheid hypochloriet nog even vlug je pipet inkruipt, alvorens deze eruit te trekken.

Als ik 1 kg zout oplos in een liter water, en ik haal daar 1 ml uit. Dan zit die kilo zout toch ook niet even in die ml? Nee, er zal maar 1 mg inzitten.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

O oke dat had ik dan verkeerd begrepen..

Maargoed ik snap dan niet wat ik verder moet doen.. mijn conclusie is dus fout..

Hoeveel mol jood reageerde er nu met het thiosulfaat dat je toevoegde dmv de titratie? reactie vergelijking is bij I2+ 2S2O32- --> S4O62- + 2I-

Oke het gaat dus om het jood. dat is de I2

Dus dat zou dan betekenen 1 mol jood staat tot 2 mol thiosulfaat

Thiosulfaat is 0.1031M , dus dan delen door 2 en dan heb ik het jood? = 0.05155

Dan vraag 2

2) Hoeveel mol chloor (Cl2) was dat nu?

1 mol jood staat tot 2 mol Cl2.

Dat is dan 0.05155 M jood dus dan x 2 = 0.1031 M Cl2

Klopt dit nu ?

Vraag 3

Dat chloor zat in 10,00 ml water. Hoeveel mol zat er nu in die kolf van 100,0 ml en dus in die 10,01 g bleekwater (neem even aan dat dat 10,01 ml is, dat maakt het makkelijker)?

Uhm, tja ik begrijp niet meer hoe ik deze vraag nu moet oplossen. Voor hoever ik nu begrijp heb ik 0.1031 Mol Cl2. Die 0.1031 Mol zat in 10.00 mL water. Dus nu moet ik kijken hoeveel er in 100mL zat?

Ik neem aan dat ik het dan moet vermenigvuldigen met 10 of ben ik dan heel stom bezig?

dan zou ik 1.031 M krijgen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

2) Zie jij in de totaal reactie staan:

I2 + 2 Cl- --> 2 I- + 2Cl2? Ik niet.

En nee, je gedachtegang erna is heel uitstekend. Nu weet je dus hoeveel bleekwater zat in die 100 ml, maar waar was die hele hoeveelheid van afkomstig? Maar laten we het bij mol houden, niet bij M. M betekent mol/liter, zover zijn we nog niet :)

Berichten: 51

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Dit is mijn totaalreactie:

Cl2+2I --> I2 + 2Cl-

Oow aha

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Precies, en ik ben alleen maar in de Cl2 geïnteresseerd. En in de reactie staat van zowel I2 en Cl2 maar 1-tje. Je hebt dus geen 0,1031 mol, maar 0,05155 mol Cl2 in die 10,00 ml water, en dus 0,5155 mol Cl2 in 100,0 ml water.

Maar waar kwamen die 0,5155 mol chloor nu vandaan?

Berichten: 51

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Oke ik zat gewoobn de hele tijd de verkeerde te vergelijken.

Jullie helpen me echt hiermee, heel erg bedankt daarvoor!!

Ik ga nu even verder proberen de vragen op te lossen

4) Hoeveel mol chloor zit er dan in 100 ml? Die hebben we dan al beantwoord. 0.5115 M. Ik vraag me alleen af of ik nog iets met mijn 10.01 gram bleekwater moet doen??

5) Hoeveel gram chloor is dat nu? ??

Van mol naar gram rekenen.

Mol 1 0.5115

Gram 35,45

35.45 (molmassa) x 0.5115 : 1

= 18.132675

Reageer