[scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

tienusbloop schreef: Oke ik zat gewoobn de hele tijd de verkeerde te vergelijken.

Jullie helpen me echt hiermee, heel erg bedankt daarvoor!!

Ik ga nu even verder proberen de vragen op te lossen

4) Hoeveel mol chloor zit er dan in 100 ml? Die hebben we dan al beantwoord. 0.5115 M. Ik vraag me alleen af of ik nog iets met mijn 10.01 gram bleekwater moet doen??

5) Hoeveel gram chloor is dat nu? ??

Van mol naar gram rekenen.

Mol 1 0.5115

Gram 35,45

35.45 (molmassa) x 0.5115 : 1

= 18.132675
Precies daar kwam die dus vandaan, die 0,5155 mol kwamen dus uit die 10,01 gram (of ml, maakt het makkelijker).

In 100 ml van dat bleekwater zou dus 0,5155 mol/10,01 ml * 100 ml = 5,150 mol zitten. Hoeveel gram is dat? Hou er rekening mee dat in Cl2 2 mol Cl zit. Pas daar dus de molmassa op aan.

Het is heel belangrijk dat je die laatste stappen goed snapt. In feite komt het hier op neer, de getallen slaan verder niet op jouw vraagstuk:

Ik heb een liter water waar ik 1 mol zout in kiep. De concentratie is daarvan: 1M zout. Nu neem ik daar 10 ml uit, en los dit op in 100 ml water:

1 mol/l * 100ml/10ml = 0,1 mol/l

Nu neem ik uit die 100 ml weer 10 ml en los deze in 1 liter water op. 1000ml/10ml = 100. Dat betekent dat ik mijn oplossing zo nog eens 100x verdun. Ik hou dan een concentratie over van 0,001 mol/l.

Je verdunningsfactor met elke keer pipetteren is dus je eindvolume/pipetvolume. Of ook: C1xV1 = C2xV2

Schrijf ik deze om naar C1/C2 * V1 = V2: dan kan ik daarmee dus bepalen welke pipet ik ga nodig hebben.

Schrijf ik hem om naar C1/V2 * V1 = C2: dan kan ik uitrekenen wat mijn concentratie gaat worden na een verdunning.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Ik begin dat steeds meer te snappen, het is alleen voor mij heel lastig om te verzinnen welke stap je wanneer moet doen, maar hier leer ik wel weer van.

mol 2 5.150

gram 35.45

35.45 x 5.150 : 2 = 91.28 gram

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Ehm ja inderdaad :oops: . We zijn namelijk vergeten het buretverbruik in je berekening te verwerken. We zijn tot nu toe ervan uitgegaan dat we 0,1031 mol thio gebruikt hadden. Dat kan natuurlijk nooit, omdat je dan een hele liter gebruikt zou moeten hebben. Dat kan dus niet, je hebt maar gemiddeld 4,5 ml thiosulfaatoplossing gebruikt. Aangezien dat een beetje mijn fout was, hier de complete berekening netjes:

Reactievergelijkingen:

Cl2 + 2e --> 2 Cl-

2 I- --> I2 + 2e

Totaal:

Cl2 + 2 I- --> 2 Cl- + I2. Verhouding 1:1

I2 + 2e --> 2 I-

2 S2O32- --> S4O62- + 2e

Totaal:

I2 + 2 S2O32- --> S4O62- + 2I. Verhouding 1:2

Gemiddeld verbruik: (15,30ml-6,30ml)/2 = 9,00ml/2 = 4,50 ml

Aantal mol thiosulfaat is dan: 0,1031 mol/l * 0,00450 ml = 0,000464 mol thio. Dit komt overeen met 0,000464 mol /2 = 0,000232 mol I2.

0,000232 mol I2 komt overeen met 0,000232 mol Cl2.

0,000232 mol Cl2 was afkomstig van 10,00 ml. Deze 10,00 ml waren gepipetteerd uit 100,0 ml. Aantal mol Cl2 in 100,0 ml = 0,000232 mol * 100 ml / 10 ml = 0,00232 mol Cl2/100 ml water.

0,00232 mol Cl2 waren afkomstig van 10,01 g bleekwater. Aangezien de dichtheid ~ 1 kg/l is, is er dus 10,01 ml bleekwater in gebruik genomen. In 100 ml bleekwater zit dan 0,00232 mol Cl2 / 10,01 ml * 100 ml = 0,0232 mol Cl2/100 ml

0,0232 mol Cl2 komt overeen met 0,0232 mol * 70,90 g/mol = 1,64 g/100 ml.

Ik heb ze even op deze manier uitgerekend omdat het anders een beetje rommelig zou worden. Ik hoop dat, door op deze manier structuur erin te brengen, je de berekeningen snapt.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

O jee...

Dat klopt dus nog niet helemaal.

De docent had wel op het bord gezet dat dat de concentratie was van de natriumthiosulfaat.

4.5mL = 0.0045L

dus dan 0.1031: 0.0045 = 22.91111

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Meteen even aanleren hoe eenheden werken:

jij doet nu een molariteit delen door een aantal liter: mol/l/l, die 22,91111 heeft dus als eenheid mol/l2. Dit is niet wat je moet hebben: je wil dat volume kwijt, dit kan door te vermenigvuldigen:

mol/l * l = mol. Ik kan hier dus de liters tegen elkaar wegstrepen. Ik hou dan mol over.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Heel erg bedankt voor je hulp, het is eigenlijk allemaal heel logisch

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Heel erg bedankt voor je hulp, het is eigenlijk allemaal heel logisch
Dat is het antwoord van een raadsel ook altijd, maar het is soms lastig delen van het raadsel apart te zien, en ook de juiste delen. Heel simpel gezien hebben we alleen met eenheden lopen spelen en in de juiste verhouding gezet.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

het gaat goed met mijn verslag!! ik heb bijna alle antwoorden alleen ik kom nog niet uit vraag 3 en 4

zou iemand me daarbij kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

3) Op basis van wat werkt je indicator? Google er maar op. In feite is je aanname eigenlijk correct. Maar er is nog een andere factor. Wat zijn chloor en jood bij kamertemperatuur?

4) Je bent chloor aan het bepalen. Zou zoutzuur (HCl!) daar een effect op hebben?

Berichten: 51

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

mijn antwoord op vraag 3 is nu

Als je niet direct NaCl toevoegt (tegelijk met het zuur), dan zal er een deel van het chloor als gas ontsnappen. Omdat chloorgas maar matig oplost in water titreer je dus lang niet al het gevormde chloor, en zal de waarde veel te laag uitvallen.

Bij vraag 4 zit ik nog even vast

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

tienusbloop schreef: mijn antwoord op vraag 3 is nu

Als je niet direct NaCl toevoegt (tegelijk met het zuur), dan zal er een deel van het chloor als gas ontsnappen. Omdat chloorgas maar matig oplost in water titreer je dus lang niet al het gevormde chloor, en zal de waarde veel te laag uitvallen.

Bij vraag 4 zit ik nog even vast
3) Uitstekend, al is het zout natuurlijk KI, niet NaCl :P

4) Ik ben chloor aan het bepalen en ik gooi er een onbekende hoeveelheid chloor bij. Zou je dan nog iets zinnigs over je resultaat kunnen zeggen?

Berichten: 51

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

ja, de concentratie wordt hoger, maar vindt er dan geen reactie tussen zoutzuur en chloor plaats wat ook invloedt heeft>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

ja, de concentratie wordt hoger, maar vindt er dan geen reactie tussen zoutzuur en chloor plaats wat ook invloed heeft>
Dat sowieso, maar weet jij hoeveel hoger die concentratie wordt? Je weet de precieze zoutzuurconcentratie namelijk niet. Bij zwavelzuur maakt dat niets uit, omdat deze de oplossing alleen maar zuur zal maken. Bij zoutzuur wel, die gooit er een onbekende hoeveelheid chloor in, waar een onbekende hoeveelheid jodide mee zal reageren, bovenop de hoeveelheid die met het hypochloriet-chloor zal reageren.

Dus inderdaad, er vindt een extra reactie plaats, die je helemaal niet kan gebruiken :)

Berichten: 1

Re: [scheikunde] gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Helaas moest ik mijn PO vandaag al inleveren.

Reageer