Springen naar inhoud

Chroom(III) complexen

• Log in om te kunnen reageren

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2008 - 23:06

Naar aanleiding van de discussie over dichromaat en chroom(III) complexen heb ik het experiment nog maar eens uitgevoerd en er een webpagina over geschreven. Het leuke is dat dit experiment gedaan kan worden met heel simpele chemicalien en een paar gewone reageerbuizen.

http://woelen.homesc...rIII/index.html

Met chroomaluin of chroom(III)sulfaat en wat ammonia kun je zoals deze pagina laat zien al een heel aardig experiment doen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2008 - 23:58

Ja inderdaad een mooi experiment. Ik vind het wel uniek, dat chroom een sulfato-complex vormt. Dat heb ik nog nooit eerder gezien.

Ik heb ook gemerkt, zoals je in die pagina aangeeft, dat de kleur van die chroom-oplossingen sterk kunnen varieren, afhankelijk van de lichtinval :)

Krijg je neerslag ook niet meer opgelost met 25% ammonia, of zelfs 33%?
Ik kan dit zelf niet proberen, want de waterslang waar mijn kraanwater uit komt (komt van buiten) is bevroren, dus experimenteren kan niet meer tot het wat warmer wordt :P

Veranderd door Jor, 13 december 2008 - 23:58

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2008 - 11:02

Oei dat is minder leuk jor. :P

Mooie samenvatting. :)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2008 - 15:08

Jor, ook in 28% ammonia lost het neerslag niet zomaar op. Dat heb ik geprobeerd. Verhitten levert weinig meer op dan met 12% ammonia want bij zulke hoge concentraties bruist de ammonia snel de oplossing uit als je verwarmt. Vandaar dat ik in het experiment 12% ammonia voorschrijf. Het zou zelfs (zij het langzamer) wel met 5% ammonia kunnen.

Ik heb de pagina nog iets aangepast. Als je het paarse ammine-complex toevoegt aan overmaat HCl, dan blijft de vloeistof paars. De ammoniak-moleculen worden door zoutzuur (of welk zuur dan ook) niet geprotoneerd tot ammonium-ionen. Ze zitten echt heel vast aan het chroom-atoom en daardoor verliezen ze hun mogelijkheid om een proton op te nemen. Ammonium ion kan nl. alleen ontstaan omdat er een vrij electronenpaar zit aan een ammoniak-molecuul en dat vrije electronenpaar wordt gedeeld met de H+.
Dit is een grote tegenstelling met bijv. het koper(II) complex of het nikkel(II) complex met ammoniak. Deze worden ogenblikkelijk door zuur vernietigd, omdat de ammoniak-moleculen steeds in evenwicht zijn met het complex en hun vrije vorm. In zuur milieu zijn de moleculen ammoniak dus heel snel verdwenen en daarmee dus ook het complex. Koper(II) en nikkel(II) complexen zijn i.h.a. labiel, chroom(III) complexen en ook cobalt(III) complexen zijn inert.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2008 - 22:06

Woelen,

Je belangwekkende website en links over de complexvorming van Cr(III) ionen geven helaas nog geen antwoorden op belangrijke vragen t.a.v. het electrolytisch verchromen. Daarbij zijn twee soorten anionen katalytisch werkzaam. Dit betekent dat het chroomoxyde ( bevattende Cr(V) en Cr(IV)) verder gereduceerd kan worden tot chroom-metaal, bij een temperatuur van 70 graden.
Alleen sulfaat ionen en fluoride ionen zijn daarbij werkzaam.
Andere anionen als chloride en fosfaat doen het niet. In de gangbare receptuur zien we dus alleen sulfaat en soms een fluoride of een fluoro-complex.

Als we alleen een CrO3 oplossing nemen, zonder niet-chroomhoudende anionen, krijgen we een dunne chroomoxydelaag waaraan uitsluitend waterstofgas gevormd wordt. Bij de voorgeschreven hoeveelheid zwavelzuur is de metaalvorming optimaal. Als we nog meer zwavelzuur erbij doen krijgen we steeds meer Cr(III)-ionen en zien we geen metaalvorming meer.

Met fluorideionen of met fluoroboraat ionen lukt het ook om de metaalvorming te katalyseren.
De meest gangbare verklaring is de vorming van CrH2 als tussenprodukt aan het kathodemateriaal. Na ontleding van dit chroomhydride zou dan het metaal in een laag met trekspanning ontstaan waarin scheurvorming kan optreden ( cracking of crackelage).

Op dit forum worden al jarenlang vragen gesteld over het verchromen en het zou interessant zijn als we jouw beschouwingen over deze complexvorming eens zouden kunnen koppelen aan de gang van zaken bij het electrolytisch verchromen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures