colorimetrie drinkwater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

colorimetrie drinkwater

Hallo,

Samen met een klasgenoot maak ik voor het vak scheikunde een profielwerkstuk over de productie van drinkwater. Wij willen graag een experiment doen en hadden bedacht om de concentratie van een stof in water uit de kraan te meten en te kijken of deze voldoet aan de norm. We hebben ervoor gekozen om de chlorideconcentratie te bepalen in het drinkwater.

Het eerste experiment wat we willen doen is een neerslagtitratie met een zilvernitraatoplossing en een chromaatoplossing als indicator. Dit lijkt ons juist.

Omdat we op een zo goed mogelijke gemiddelde waarde willen uitkomen en graag ook nog iets anders willen doen dan een titratie, willen we ook nog een 2e experiment doen. Aangezien we op school wel een spectrofotometer hebben, hadden we bedacht om de chlorideconcentratie te bepalen door middel van colorimetrie. Hierover mijn vragen:

1. Kan ik wel dmv colorimetrie de chlorideconcentratie bepalen in drinkwater (uit de kraan).

2. Zo ja, welke stof zou ik moeten toevoegen zodat de chlorideionen reageren tot een gekleurde oplossing en ik de bepaling kan beginnen.

3. Moet ik ook nog aanzuren of is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!

Maurice

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: colorimetrie drinkwater

Ik ken geen directe spectrometrische methode voor chloride, wel een indirecte.

De basis is: toevoeging van kwik(II)thiocyanaat. Chloride reageert hiermee onder vorming van het oplosbare, niet geïoniseerde HgCl2 en vrij thiocyanaat.

Daarna voeg je ijzer(III)nitraat toe. IJzer(III)-ionen reageren met thiocyanaat tot een roodgekleurd ijzerthiocyanaat-complex.

Er zijn nogal wat stoffen (ionen) die storen, maar daar zul je in drinkwater geen last van hebben. Voorbeelden zijn: thiocyanaat, ammonium, bromide, jodide, sulfide, cyanide en nitriet.

Berichten: 180

Re: colorimetrie drinkwater

toevoeging van kwik(II)thiocyanaat.
sorry??? 8-[ 8-[ 8-[

dat zou ik dus niet toevoegen als ik jullie was Maurice. ik neem zelfs aan dat jullie dat niet eens mogen gebruiken (tenminste hoop ik dan)

van de woorden kwik en cyanaat moet je al een beetje een enorm vraagteken dan wel een onderbuik gevoel krijgen. Maar ik heb het even opgezocht:

Ingestion: May be fatal if swallowed. (bij inslikken mogelijk fataal)

Skin Absorption: May be fatal if absorbed through skin. (bij aanraking door huid, mogelijk fataal)

en ook als je er zuren bij doet ontstaat er een zeer giftig gas.

ik zal even kijken voor een wellicht iets behoorlijk gezondere meting.

Berichten: 180

Re: colorimetrie drinkwater

niet helemaal wat ik zocht, maar volgens mij wel iets gezonder.

spectrofotometrisch

ik kon hem niet openen nog, maar in de abstract staat dat jood een complex vormt met de anionen (chloride)

Groet

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: colorimetrie drinkwater

Mijn methode werkt met thiocyanaat, kippenborst. Niet met cyanaat of cyanide (waar je vermoedelijk op hebt gezocht...). Bij thiocyanaat ontstaat geen "zeer giftig gas" als je het aanzuurt. Wel bij cyanide, maar dat is iets heel anders...

Deze methode is op dit moment de enige gangbare spectrometrische methode voor chloride.

En wat dat kwik betreft. Ja, je moet er voorzichtig mee omgaan. Maar ik neem niet aan dat Maurice het gaat opdrinken, wel?

Berichten: 6

Re: colorimetrie drinkwater

Ten eerste, hartelijk dank Marjanne en kippenborst voor de antwoorden. Ik had niet zo snel al een reactie verwacht.

Over de methode van Marjanne: Ik vind de methode heel erg mooi, maar ik weet alleen niet of wij op onze school wel kwik(II)thiocyanaat hebben en of we wel met kwik mogen werken. Ik zal het op school even navragen aan mijn scheikundedocent. En btw, we willen graag het profielwerkstuk ook nog werkelijk inleveren, dus ik was niet van plan het op te drinken nee :P .

Over de methode van kippenborst: Als ik het goed begrijp, vormen de chloride-ionen door toevoeging van jood-ionen een complex dat UV-licht absorbeert. Ik moet dan een golflengte van 245 nm kiezen en door middel van een ijkgrafiek kan ik aflezen wat de concentratie chloride-ionen in het drinkwater. Klopt dit kippenborst?

Bedankt!

Berichten: 180

Re: colorimetrie drinkwater

Deze methode is op dit moment de enige gangbare spectrometrische methode voor chloride.
hee Marjanne,

je hebt gelijk. het inderdaad de enige methode die ze normaal gesproken toepassen. ;) Tijdens het zoeken bleef deze methode maar opkomen, alleen die kwik(II)thiocyanaat zat me niet lekker. :cry:

over de gezondheidseffecten heb ik gezocht bij google op: msds, mercury(II) thiocyanate (dat leek me de meest voor de hand liggende)

hierbij werd ik doorverwezen bij de eerste link naar de Sigma-Aldrich site (een toch wel bekende leverancier van chemicalien)

site 8-[

als je hier dan op MSDS klikt en leest, dan vraag ik me toch echt wel 3 keer af of ik het zelf zou gebruiken. Is het de enige manier, tja dan moet het maar. Maar mochten er andere mogelijkheden zijn dan zou ik die eerst proberen.

en tuurlijk met gevaarlijke stoffen werken is pas gevaarlijk als je de veiligheidsvoorschriften niet volgt. Dat is een open deur

Reageer