Hulp bij reactie vergelijking

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 18

Hulp bij reactie vergelijking

Ik heb een proefje gedaan, hier volgt de reactie vergelijking.

BaCO3 + Cl- + H+ --> CO2 +nogwat

CO2 onstaat er zeker omdat je kunt zien dat het gaat bubbelen. Mijn vraag is, wat is het nogwat?

Berichten: 92

Re: Hulp bij reactie vergelijking

Welke componenten reageren er?

Je reactievergelijking klopt al niet in het begin namelijk.

Het is een zuur base reactie, dus moet je een zuur en een base hebben in je vergelijking. Nu zie ik iets staan dat nergens op lijkt.

tip 1: BaCO3 splitst in ionen. Welke ionen zijn dit? Zit hier toevallig een base bij?

tip 2: Welk gedeelte van HCl is reactief bij een reactie tussen een zuur en een base? HCl staat goed gesplitst, dus het is of H+ of Cl- dat reageert.

Maak de reactie lading technisch gezien neutraal. Dus als je lading - is zonder correctie, moet je een positieve lading bij voegen. Zet er netjes toestandsaanduidingen bij.

Je hebt:

(aq) = opgelost in water

(l) = vloeistof

(s) = vaste stof

(g) = gas

De toestandsaanduidingen worden altijd in subscript neergezet.

Verder moet ik wel zeggen dat je hier op het forum slecht gebruik maakt van sub en superscript.

Berichten: 18

Re: Hulp bij reactie vergelijking

BaCO3(aq) + Cl-(aq) + H+(aq) --> CO2+nogwat

CO2 is toch altijd in gas vorm?

H+Cl-is het zuur, ik weet niet welk gedeelte actief is bij de reactie.

BaCO3bevat de base CO3-

Onstaat er toevallig HCO3 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hulp bij reactie vergelijking

vincent1986 misschien leuk om te weten dat bariumcarbonaat zinkt als een baksteen in neutraal water. De gegeven reactie klopt wel degelijk, op het nogwat en het aantal protonen (H+) na. Er ontstaat inderdaad CO2, maar wat gebeurt met het andere zuurstofje?

En voor Joopie: carbonaat is CO32-, misschien dat dat een zet naar de goede richting geeft. Als je dat combineert met de hint over de protonen, snap je denk ik meteen wat met het zuurstofje gebeurt, als je CO2 eruit plukt. Blijft alleen nog Ba2+ en x Cl- over. Wat heb je dan nog in de oplossing?

Berichten: 92

Re: Hulp bij reactie vergelijking

vincent1986 misschien leuk om te weten dat bariumcarbonaat zinkt als een baksteen in neutraal water.
Bij mij in het lab krijg ik bariumcarbonaat makkelijk opgelost in gedeminiraliseerd water 8-[

misschien is de kwaliteit van de bariumcarbonaat op school niet zo heel goed meer dan :oops:

Gebruik alstublieft niet de term neutraal water, want neutraal water wat u bedoeld is waarschijnlijk pH 7 bij 25 graden Celsius, maar bij een andere temperatuur is de pH duidelijk hoger of lager (naar gelang de temperatuur verandert)

CO2 is niet altijd in gasvorm. Ik heb het bij mij op school regelmatig als vaste stof (droogijs) gebruikt. Er bestaat ook nog een vloeibare vorm. Maar dit is puur natuurkundig en niks chemisch ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hulp bij reactie vergelijking

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bariumcarbonaat

Volgens deze site heeft bariumcarbonaat een oplosbaarheid van 24 mg/liter. (voorzichtige aanname) ben je niet toevallig in de war met natriumcarbonaat?

Berichten: 92

Re: Hulp bij reactie vergelijking

FsWd schreef: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bariumcarbonaat

Volgens deze site heeft bariumcarbonaat een oplosbaarheid van 24 mg/liter. (voorzichtige aanname) ben je niet toevallig in de war met natriumcarbonaat?
Was het maar zo 8-[

Name Formula

CAS

Reg No.

Mol.

Weight

Physical

Form mp/°C bp/°C

Density

g cm-3

Solubility

g/100 g H2O

Qualitative

Solubility

Barium carbonate BaCO3 513-77-9 197.336 wh orth cry 1555 4.2865 0.001420 s acid

0,001420 gram/ 100 ml ==> 0,01420 gram/l = 14,20 mg/l volgens Handbook of Chemistry and Physics 85th edition.

De oplosbaarheid was dus nog slechter dan wat u hier zei.

Misschien dat ik morgen op school de bariumcarbonaat maar eens moet onderzoeken met behulp van polarografie ofzo. Dan kan ik zien of de bariumcarbonaat weg gegooid moet worden.

Berichten: 18

Re: Hulp bij reactie vergelijking

carbonaat is CO32-, misschien dat dat een zet naar de goede richting geeft.

Dan ontstaat er dus H2CO3

BaCO3(aq) + Cl-(aq) + H+(aq) --> CO2 (g)+ H2CO3(l) + BaCl(?)

Alleen het kloppend maken lukt me nog niet, aangezien je aan de ene kant 3O's hebt en aan de andere kant 5O's

Berichten: 1.490

Re: Hulp bij reactie vergelijking

Joopie schreef: carbonaat is CO32-, misschien dat dat een zet naar de goede richting geeft.

Dan ontstaat er dus H2CO3

BaCO3(aq) + Cl-(aq) + H+(aq) --> CO2 (g)+ H2CO3(l) + BaCl(?)

Alleen het kloppend maken lukt me nog niet, aangezien je aan de ene kant 3O's hebt en aan de andere kant 5O's
dan zul je dus naar 15 O's moeten werken aan beide kanten ;)

ben even voor je bezig geweest:

5 BaCO3(aq) + 6 H+(aq) + 10 Cl-(aq) --> 2 CO2 (g)+ 3 H2CO3(l) + 5 BaCl2(s)

Berichten: 18

Re: Hulp bij reactie vergelijking

Dan moet je dus links BaCO3 vermenigvuldigen met 5, kom je uit op 5C'tjes en 15O'tjes links. Uiteraard moeten er dan rechts ook 5C'tjes komen, dus vermenigvuldig je CO2 en H2CO3 met iets. alleen hoe kun je op 15O en 5C uitkomen met CO2 en H2CO3?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hulp bij reactie vergelijking

Of je zegt gewoon dat alle waterstofcarbonaat splitst in koolstofdioxide en water... Wat dus ook de hele bedoeling is. 8-[

Berichten: 18

Re: Hulp bij reactie vergelijking

huh? dus H2CO3 of H2O+CO2 zijn beide goed?

Dat word BaCO3 (s)+ Cl-+ 2H+(aq) --> CO2(g) + H2O(l) + BaCl (?)

Berichten: 92

Re: Hulp bij reactie vergelijking

je zag een gas borrelen uit je vat toch?

dan heb je CO2 (g) en H2O (l)

Als je niets ziet borrelen heb je H2CO3 (l)

edit even duidelijk neergezet :oops:

Berichten: 18

Re: Hulp bij reactie vergelijking

Ok ik heb wat zien borrelen ja, Dus klopt de bovenstaande reactie vergelijking?

wat is dan de fase van BaCl, opgelost toch?

Berichten: 1.490

Re: Hulp bij reactie vergelijking

BaCl "bestaat niet"

het moet BaCl2 zijn zoals in mijn reactievergelijking ook al stond ;)

Reageer