Omega-3 oplossen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Omega-3 oplossen

Hallo chemieforumers,

Graag zouden wij voor een schoolproject bier met een extraatje willen maken, we hebben bedacht om dit te doen met Omega-3 vetzuren, op internet zijn al vele voordelen van Omega-3 vetzuren te vinden, dus vonden we het wel leuk om dit in bier te doen.

Maar vetzuren lossen natuurlijk niet zomaar op in water. Daarom zijn we opzoek naar een goede emulgator, op het internet vonden we al Arabische gom, is dit een goede emulgator, of kunnen we beter iets anders gebruiken?

Alvast bedankt,

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Omega-3 oplossen

Wat wil je ermee? De keuze van het oplosmiddel hangt af van de meetmethode die je wil toepassen.

Berichten: 9

Re: Omega-3 oplossen

Tja, we willen dus maken dat de omega-3 vetzuren oplossen in het bier en we willen het later aan kunnen tonen. De eis is dus dat het niet giftig is en dat het een emulgator is die de vetzuren op laat lossen in het bier.

Groetjes,

Bas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Omega-3 oplossen

sorry dat ik het zeg maar vetzuren in bier = slecht idee.

je krijg erg snel een rans smaak door verschillende reden.

lipase uit het gist

fotolyse

reactie met de bitterstoffen van de hop.

wil je het toch proberen zijn er zat emulgatoren waaruit je kan kiezen. zoek de emulgatoren maar op bij Food-info.net.

tip, let op het smeltpunt, korreltjes emulgator in je bier zijn ook niet echt prettig.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 9

Re: Omega-3 oplossen

Bedankt voor de reacties,

Het is een project voor school en de bier hoeft niet eens drinkbaar te zijn. Het gaat erom dat we scheikundig gezien een enigzins origineel idee hebben en dat we het speciale element in het bier later aan kunnen tonen.

Zou Arabische gom een goede emulgator zijn? Of kunnen we beter andere emulgatoren gebruiken?

Alvast bedankt,

Bas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Omega-3 oplossen

gom is een geleermiddel, geen emulgator.

emulgatoren

kies maar uit, maar het makkelijkste zal een meervoudig onverzadigde E471 of E475 zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer