Kweken Schimmels

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Kweken Schimmels

Volgend probleem:

ik ben in discussie over het te kunnen bepalen van schimmels.

Het gaat er niet om hoeveel kve/g er aanwezig zijn in een monster maar het gaat erom ofdat er uberhaupt schimmels zijn in een bepaald monster.

Nou wil me hier een MCA-plaat (MacConkey Agar plaat) voor gebruiken. Maar ik ben van mening dat dit niet verstandig is en dat je beter een YGC-plaat ((Yeast Extract Glucose Chloramphenicol Agar) kunt gebruiken.

In hoevere kunnen schimmels groeien op een MCA-plaat en hoe groot is de kans dat er ook andere (schadelijkere) micro organissen kunnen gaan groeien?

Berichten: 740

Re: Kweken Schimmels

Als je schimmels wilt kweken, dan kan je het beste selectieve platen met antibiotica gebruiken. Ze groeien vast ook wel op andere platen als MCA, maar de kans is aanwezig dat ze hier worden overgroeid.

Een YGC plaat met je chlooramfenicol selectie is dus beter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kweken Schimmels

voor een algemeen gisten/schimmels plaat kan je ook een OGGA plaat gebruiken en die een dag of 5 bij kamertemperatuur laat bebroeden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 14

Re: Kweken Schimmels

voor een algemeen gisten/schimmels plaat kan je ook een OGGA plaat gebruiken en die een dag of 5 bij kamertemperatuur laat bebroeden.
of een PCM voor 3 dagen bij 30 graden

Berichten: 7

Re: Kweken Schimmels

Bedankt voor de ondersteuning.

Nu de volgende discussie over gisten/schimmels met een klant van ons.

Onze klant gebruikt MCA platen. Met behuld van deze plaat maakt men een contactafdruk van een monster (zie het monster maar als korrels) na een paar dagen ziet men op deze plaat een duidelijke groei waarvan men zegt dat het schimmels zijn.

Neem ik nou het zelfde monster en doe dit via een methode ontwikkeld door 3M Petrifilm ( http://solutions.3m.co.uk/wps/portal/3M/en_GB/food-safety/ ) dat wil zeggen dat ik een gedeelte van het zelfde monster neem en dit oplos in bufferd peptone water en dit op een plaat uitstrijk zie ik na 5 dagen geen schimmel groei.

Stuur ik nou het zelfde monster op naar een erkend lab en vraag om een analyse op Gisten/schimmel vinden ook zei geen schimmel of gist.

Ziet iemand nog een mogelijkheid om met argumenten te komen dat ik de klant overtuigd krijg. Zou het kunnen dat er iets anders op zijn plaat groeit wat geen schimmels zijn maar hier wel sterk op lijken. Of zou een MCA plaat opeens qua proces verandert kunnen zijn.

Wie kan en wil mij helpen?

Berichten: 365

Re: Kweken Schimmels

Description

A differential medium for the detection, isolation and enumeration of coliforms and intestinal pathogens in water, dairy products and biological specimens. MacConkey Agar corresponds to the medium recommended by the World Health Organization1, the Dept. of Health2 and by Windle Taylor3 for the bacteriological examination of water.

Although principally used for coliforms, this medium may also be employed for the differentiation of other enteric bacteria (including pathogens) and is suitable for the differentiation of Pasteurella species4.

staat er bij oxoid dus er zullen vrijwel geen schimmels op groeien voor schimmels zou ik kiezen voor OGYE

Description

Oxytetracycline-Glucose-Yeast Extract Agar is recommended for the selection and enumeration of yeasts and moulds from foodstuffs1,2. The medium using oxytetracycline as the selective agent is based on the formulation developed by Mossel et al.3, who stated that the use of this antibiotic in a medium with a neutral pH gave increased counts of yeasts and moulds from a variety of foodstuffs compared with media which relied on a low pH to suppress bacterial growth. Physically stressed yeast cells give higher counts on media which depend upon broad-spectrum antibiotics rather than a low pH for selectivity4. In earlier work Mossel5 found that Glucose Yeast Extract Agar was as favourable a basal medium as `Mycophil" Agar later recommended by Sharf6. Addition of the oxytetracycline was found to make the Glucose Yeast Extract Agar more selective than `Mycophil" Agar by inhibiting the growth of lactobacilli, most of which grow at the acid pH of the latter medium.

The choice of a suitable medium for enumeration of yeasts and moulds is greatly dependent on the nature of the foodstuffs under investigation and the organisms that occur on them7. Oxytetracycline-Glucose-Yeast Extract Agar remains bacteriostatic when inoculated with not greater than 1ml of a 10-1 dilution of foods and subsequently incubated for not greater than 5 days at 25°C as is the customary practice in food mycology2.

For isolation of psychrotrophic yeasts from chilled proteinaceous foods a combination of oxytetracycline and gentamicin is effective8.

Very proteinaceous foods and the higher incubation temperatures around 35°C required for some organisms will inactivate oxytetracycline allowing growth of Gram positive and Gram negative rods. For such applications Rose-Bengal Chloramphenicol Agar (CM0549) may be substituted or Dichloran-Glycerol (DG18) Agar Base (CM0729).

er zijn natuurlijk nog meer agars en niet alleen van oxoid . deze vind je door te zoeken op oganisme en dan voor moulds te kiezen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kweken Schimmels

net als ik eerder zij. OGGA is de nederlandse afkorting voor OGYE

Oxytetracycline - Glucose - Gistextract - Agar
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: Kweken Schimmels

Ok duidelijk.

Maar is er dan een mogelijkheid dat er iets op de MCA plaat groeit wat op een schimmel lijkt maar helemaal geen schimmel is.

Ik ving trouwens ergens op dat er een databank op internet moet zijn voorals je schimmels/gisten verder wilt determineren onder een microscoop. Kent iemand deze databank is deze openbaar en waar vind ik die dan?

Nogmaals bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kweken Schimmels

Ik ken MCA agar zelf niet maar als ik dit lees op wiki:
MacConkey (also McConkey) agar is a culture medium designed to grow Gram-negative bacteria and stain them for lactose fermentation.
Dan denk ik dat een harige colonie van een entro verward zal kunnen worden met een schimmel. Helemaal wanneer het monster niet goed door de agar is gedispengeerd.

I heb ooit wel eens een beetje harig uitziende bacterie colonies gezien. weet alleen niet meer welke bacteriën dit waren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer