Springen naar inhoud

Synthetiseren van latex verf

• Log in om te kunnen reageren

nitro_CF

nitro_CF

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2008 - 22:43

Hallo,

Voor een project moeten we proberen om zelf een latexverf te synthetiseren. Nu heb ik mij al suf gezocht naar informatie of een concreet reactie schema of reagentia. dit is echter niet zo makkelijk te vinden. Verf fabrikanten lossen ook geen informatie.
Het zou me al een heel stuk vooruithelpen moest toevallig iemand op dit forum er meer over weten.

alvast bedankt
Marco

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2008 - 08:32

Voor zover ik weet wordt een Latex niet gesynthetiseert. Je hebt wel een scheiding tussen reguliere latex verven en synthetische latex verven. Hier is een verschil in de grondstoffen aanwezig en vaak is de hechting van zo'n soort verf anders dan de reguliere.

Ik heb even een link toegevoegd van Wiki (weet niet of je deze al bekeken had) over Latexverf.

Ik kan je wel eventueel wat in de richting van een verf helpen maar dan moet je wel aangeven wat de wensen/eisen zijn van zo'n betreffende verf. Maar je weet de standaard opbouw van een verf? Of ben je hier niet bekend mee?

Greetz,

Joost

nitro_CF

nitro_CF

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2008 - 10:02

hey,

Had deze site inderdaad al zelf gevonden. Ik veronderstel dat een synthetische latex verf (zoals acrylverf denk ik) toch op 1 of andere manier tot stand komt door toevoegen van een initiator en een polymeer met een emulsiepolymerisatie. Of ben ik hier helemaal foute dingen aan het typen

Alvast bedankt
Marco

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2008 - 11:07

Nee je zit hier verkeerd. Het bindmiddel van een latexverf word gesynthetiseerd. Daarom vroeg ik ook aan je of je bekend was met de standaard opbouw van een verf.

Normaliter bestaat een verf namelijk uit de volgende componenten:
- Bindmiddel (natuurlijke of synthetische hars o.a.)
- Cosolvent (oplosmiddel of water b.v.)
- Vulstoffen (denk aan onder andere talk)
- Pigmenten
- Additieven (denk aan ontschuimers, ondergrond bevochtigers en dergelijke)

Dit is inprincipe ook het geval bij een latexverf alleen is er een emulsie die een natuurlijke latex kan bevatten of een polymeeremulsie (welke dus door middel van synthese gemaakt zou worden).

Ik heb dus het idee dat je graag wil weten hoe je een polymeeremulsie kan maken voor het bereiden van een latexverf of niet?

nitro_CF

nitro_CF

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2008 - 15:51

Dat is inderdaard wat ik zoek, het is de bedoeling dit op zeer kleine schaal uit te voeren in het practicum. Je kent er precies wel veel van.

Alvast bedankt
Marco

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2008 - 18:04

Okeej, ik werk bij een verffabrikant dus klopt wel dat ik er wat meer van weet ja.

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2008 - 08:12

Heej,

ik kan je trouwens adviseren eens te zoeken op emulsiepolymerisatie van een latex. Ik denk dat je hier wel meer info zou kunnen vinden. Wij kopen hier namelijk de bindmiddelen (ook voor een latex) kant-en-klaar in dus maken ze niet zelf.

Groeten

AeoN909

AeoN909

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2008 - 11:13

Als ik het goed herinner is een standaard hars voor een watergedragen latex een
acrylaatstyreen.

Als je bij hars fabrikanten naar "technical data sheets" (TDS) gaat kijken, daar staan meestal wel een start formulering op om een simpele coating te maken.

Kijk hier maar eens:
http://www.hexionche...in.aspx?id=1832

Deze jongens zitten dacht ik ook in Rotterdam. Dus als je een monster wil kan je die gewoon aanvragen dit kost doorgaans niks, ik zou er dan wel even bij zeggen dat je het voor een schoolproject nodig hebt anders word je gek van de vertegenwoordigers die je blijven bellen.

Btw sam gokje, je werkt bij schaepman?

nitro_CF

nitro_CF

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2008 - 18:49

hallo,

Hartelijk bedankt voor deze tip , heb eindelijk terug zin in het project, had bijna de moed opgegeven.

Groetjes
Marco

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures