melamine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

melamine

Ik zit met een klein vraag,

voor mijn eindwerk heb ik het onderwerp:" scanning methode voor melamine: massaspectroscopie"

En ik zou graag beginnen met het maken van melamine zelf. Ik zou dit dan wel doen met kaliumthiocyanaat en ammoniumchloride en niet met ureum omdat ik daar een te grote druk voor nodig heb. Enja ik ben nog student secundaire onderwijs dus zoveel heb ik niet ter mijne beschikking. ( mijn vader werkt in een chemiebedrijf dus ik zou wel wat toestellen kunnen gebruiken indien het niet anders kon, maar ik heb liever dat het een werk van mezelf is)

Weet iemand hoe ik makkelijk aan deze grondstoffen kan geraken en of deze proef niet al te " gevaarlijk " is.

alvast bedankt

Berichten: 111

Re: melamine

Aangezien kaliumthiocyanaat volgens mij op iedere school gebruikt wordt voor proefjes over reactie tijd (thio met zoutzuur en dan kijken naar de neerslag vorming) ben ik ervan overtuigd dat dit op jou school aanwezig is. Vraag aan de TOA wat te doen met het afval.

Ammoniumchloride wordt gebruikt bij zuur-base practika omdat je na toevoegen van loog hierbij ammoniak kunt ruiken waardoor je deze stof kunt waarnemen. Deze is dus waarschijnlijk ook op school aanwezig. Anders is deze te maken uit de damp van gec. zoutzuur en gec. ammonia oplossing. Ook in de snoepwinkel te koop onder de naam salmiak.

Het tweede deel van je vraag gaat over de optredende reacties en de veiligehied en haalbaarheid. ik heb de reactie nooit uitgevoerd en kan deze zo snel niet vinden op het net dus ik weet het niet. Wel even Melamine opgezocht in het chemiekaartenboek, moet je maar eens aan je TOA vragen of je hier in mag kijken. hierin staan alle gevaren van de stoffen beschreven en de preventieve maatregelen.

Jasper

Berichten: 5

Re: melamine

bedank!

Reageer