Herschilderen van een plafond

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 190

Herschilderen van een plafond

Hallo iedereen,

een praktisch probleempje: ik wil graag m'n eiken plafond schilderen.

Nu ben ik al naar een verfwinkel geweest om daar info te vragen of dit wel rechtstreeks mogelijk is. Nu heb ik op advies een busje terpentijn gekocht om de boenwaslaag te verwijderen van mijn eiken plafond.

Aangezien het een natuurkleurig plafond is en ik het wil schilderen in lichtgrijs/gebroken wit, had ik het idee om misschien ook bleekmiddel te gebruiken.

Via google kwam ik dan iets te horen over oxaalzuur als bleekmiddel.

De werkwijze zou dus als volgt gaan:

1) met terpentijn alle boenwas verwijderen

2) met oxaalzuur 30% alles bleken

3) het plafond afschuren.

Kan iemand me zeggen of dit een effectieve en vooral veilige methode is voor mijn probleem?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Herschilderen van een plafond

met oxaalzuur behandelen hoeft niet, een 2 lagen witte grondverf er over en je kan het elke kleur geven dat je wil.

lijkt me makkelijker dan ondersteboven werken met een oxaalzuur oplossing.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 190

Re: Herschilderen van een plafond

Dus volgens jou zou ik dan beter EERST de boenwas met terpentijn uit mijn plafond halen en dan vervolgens goed schuren omdan twee witte grondlagen te schilderen?

Ik stelde de vraag ivm het oxaalzuur trouwens omdat men mij zei in de verfwinkel dat het overschilderen van mijn eiken plafond onmogelijk was als er een boenwaslaag op zat (wat bij mij dus het geval is). Een kleine kans werd me gegeven door terpentijn te gbruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Herschilderen van een plafond

klopt helemaal wat de verfwinkel heeft gezegd.

dat komt omdat de wax het hout is ingegaan en je het er heel moeilijk uit krijgt. door de wax kan de verf gaan blazen en loslaten.

met terpetijn het er af halen kan werken maar een hele kleine kans.

ik denk dat je met vervangen nog sneller klaar ben en dat het eindresultaat mooier is (en langer blijft) weet ik bijna wel zeker.

maar grondverf gebruiken van lichte kleur kan je met een aantal lagen zelfs van donker groen naar cremé.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 190

Re: Herschilderen van een plafond

Maar verhoogt de kans dan niet op slagen als ik na een terpentijnbehandeling ook nog een oxaalzuurbehandeling probeer?

Sorry voor de vele vragen maar het gaat hier wel om een vrij grote operatie om het zo te zeggen :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Herschilderen van een plafond

nee niet echt, Oxaalzuur is niet vet minnend genoeg om die wax er uit te krijgen. Ik zal het nog even aan een expert vragen, maar ik denk dat het overschilderen van je plafond onbegonnen werk is.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3.145

Re: Herschilderen van een plafond

Die behandeling met oxaalzuur voegt helemaal niets toe en zou ik dus maar gewoon achterwege laten. Dan zou meermalen er over heen gaan met bijv. wasbenzine meer effect hebben, dat lost de wax op.

Ik ben echter bang dat ArcherBarry gelijk heeft en dat het onbegonnen werk is, omdat de wax diep in het hout is getrokken. Je zou dan een flinke laag moeten wegschuren en dat kun je dan net zo goed als eerste doen.

Als het een helemaal vlak plafond is zonder balken in zicht, dan zou je kunnen overwegen om er een dunne gladde houtplaat of gipsplaat tegen aan te timmeren of nieten en die dan te schilderen. Bij gebruik van gipsplaat heb je wel het nadeel dat die kan gaan doorzakken als de luchtvochtigheid groot kan worden in de kamer.

Nog een bijkomend voordeel van iets er tegen aan timmeren of nieten is dat als je ooit weer terug wilt naar het originele eikenhouten interieur dat je dat relatief eenvoudig kunt doen door de platen te verwijderen. Overgeschilderd hout krijg je echter nooit weer in zijn oude blanke staat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Herschilderen van een plafond

Met nieten krijg je vaak problemen (vaak is de luchtdruk te hoog afgesteld waardoor de nieten te ver het gips in gaan en je na een jaar of 5 vallende gipsplaten krijg).

Als je gipsplaten ga bevestigen dan hou je zeker schroefgaten. spijkers raad ik hier ook af, schroeven hebben a een groter bevestigings vlak en b, je slaat niet mis.

je wax zit door het hele hout heen ( ik ga even uit van hout dat ouder is dan 5 jaar) en dan met schuren en een peutbehandeling hou je je schilderwerk maximaal een jaar goed.

kort om: of zo laten, of vervangen.

dat zijn je opties.

sorry dat ik zo grim ben maar theorie en ervaring komen tot deze conclusies.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 190

Re: Herschilderen van een plafond

OK

hartelijk dank voor de uitleg.

Ik ga er nog eens goed over nadenken of ik misschien dan toch niet het risico waag met het overschilderen.

Groetjes

Berichten: 1.816

Re: Herschilderen van een plafond

Ik kan het alleen maar eens zijn met de anderen. Heb ooit mijn polyesterschip geprobeerd teervrij te krijgen met oplosmiddelen, was onbegonnen werk. Ondanks dat doorgezet en verf gebruikt die zg zou houden op teer. Viel er na een jaar in vellen vanaf. Heb toen de hele boel volledig ervan af geschuurd en geschraapt en alles weer van nul opgebouwd. Was lijkt in dat opzicht op teer, denk ik. Misschien dat een warmte behandeling iets kan doen. Met een Föhn verhitten en met zuigpapier (keukenrollen) de was opnemen, maar dan kom je ook niet in alle hoeken en gaten.

Trouwens zonde van zo'n mooi plafond. Daarom denk ik dat gipsplaten je enigste alternatief is en dan kun je altijd ook weer terug.

Of het eiken plafond er van af halen en omdraaien?? De onderkant zal wel niet ingesmeerd zijn met was? Maar wie smeert er nou was op z'n plafond?

Succes.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Herschilderen van een plafond

Thio, omdraaien werkt niet. de was zit door het hele hout heen en als je omdraai win je misschien een half jaar. De was zakt dan alsnog naar de verf.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Herschilderen van een plafond

Sorry, AB, maar dat is niet zo. Het zit echt in de bovenste laag. Hooguit een mm.

Heb wel eens geprobeerd om met vacuum hout te impregneren, zelfs dat gaat maar tot ca 2 mm. Ook het polyester van mijn boot was maar tot ca 1mm vervuild, ondanks dat er jaren lang nieuwe troep op werd gesmeerd.

Is ook logisch, de capillairen slippen dicht (zitten in de lengte richting) en verdere vervuiling (cq bescherming) blijft gewoon op het opp.

Maar of omkeren ook technisch mogelijk is , is natuurlijk wel een vraag.

In ieder geval lukt het echt niet met oplosmiddelen ed. om de was voldoende te verwijderen. Nog af gezien van het idee dat je boven je hoofd moet werken met dat spul. Uche uche enz.

Volledig impregneren lukt alleen met super droog hout of jaren in een bad. Kijk maar eens naar archeologische houtvondsten.
LiA

Reageer