Springen naar inhoud

Selectieve diastereomere reductie

• Log in om te kunnen reageren

Trowa Alchemist_CF

Trowa Alchemist_CF

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2008 - 16:36

Hoi,

Ik heb een vraag;
Als ik een reductie uitvoer waarbij een voorkeur is voor 1 van de verbindingen blijft er altijd een racemisch chiraal centrum, maar voor 1 van de chirale centra kan de reactie selectief zijn; welk chiraal centra is dat?

Hieronder staan de 2 mogelijkheden voor een selectieve diastereomere reductie

Geplaatste afbeelding

Alvast bedankt!

Veranderd door Trowa Alchemist, 20 december 2008 - 16:38

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2008 - 10:44

In de reactie wordt een nieuw chiraal centrum gevormd. In dit geval is de kans groot dat de reactie diastereoselectief verloopt, d.w.z. dat de configuratie van het nieuw gevormde stereocentrum afhangt van het al aanwezige. Je krijgt dan dus een voorkeur voor de syn- of de anti-diastereomeer.

Voor de rest begrijp ik niet helemaal wat je wilt weten. Ben je zo een stuk op weg?

Trowa Alchemist_CF

Trowa Alchemist_CF

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2008 - 12:10

In de reactie wordt een nieuw chiraal centrum gevormd. In dit geval is de kans groot dat de reactie diastereoselectief verloopt, d.w.z. dat de configuratie van het nieuw gevormde stereocentrum afhangt van het al aanwezige. Je krijgt dan dus een voorkeur voor de syn- of de anti-diastereomeer.

Voor de rest begrijp ik niet helemaal wat je wilt weten. Ben je zo een stuk op weg?

Wat ik bedoel; en dus afvraag is of de reductie zo gaat dat het reductiemiddel maar van 1 kant kan aanvallen en dus selectief 1 van de hydroxyenantiomeren wordt gemaakt (S of R; niet allebei).
Of de 2e optie; dat de reductie alleen plaatsvindt bij 1 positie van de amine en daardoor wel allebei de OH-enantiomeren vormt (S en R) Maar dat de reactie dan verloopt bij bijvoorbeeld de S-positie van de amine's. zoals ik heb weergegeven in de figuren.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2008 - 12:48

De amine wordt niet geoxideerd danwel gereduceerd, het lijkt me dat de stereochemie daar niet verandert, omdat er geen reactie optreedt op dat punt. Als je dus een chiraal aminekoolstof hebt daar, denk ik dat er aan de configuratie niets zal veranderen.

Veranderd door FsWd, 22 december 2008 - 12:49

Trowa Alchemist_CF

Trowa Alchemist_CF

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2008 - 15:52

De amine wordt niet geoxideerd danwel gereduceerd, het lijkt me dat de stereochemie daar niet verandert, omdat er geen reactie optreedt op dat punt. Als je dus een chiraal aminekoolstof hebt daar, denk ik dat er aan de configuratie niets zal veranderen.

Dat hoeft niet; als bijvoorbeeld 1 van de enantiomeren van de amine sneller reageert (bijvoorbeeld de S) kan de reactie nog steeds 100% verlopen omdat doordat er nog steeds keto-enol tautomerie optreedt waardoor de R-amine ook weer in de S-amine wordt omgezet en op die manier toch selectief verloopt voor de S-variant van de amine.

Veranderd door Trowa Alchemist, 22 december 2008 - 15:54

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2008 - 15:53

Aan de configuratie van de C met het amine eraan zal inderdaad waarschijnlijk niets veranderen. De reactie kan echter in die zin stereoselectief zijn dat de configuratie van het nieuwe stereocentrum afhangt van het al aanwezige. Een racemisch aminoketon zoals je dat getekend hebt is een mengsel van 50% (R) en 50% (S), dat zal je niet verbazen. Wat er kan gebeuren is dat alle (R)-aminoketon b.v. reageert tot het (R,R)-aminoalcohol (en dus alle (S)-aminoketon tot de (S,S)-aminoalcohol). Dat is dus iets anders dan wat je in je plaatje hebt getekend.

Trowa Alchemist_CF

Trowa Alchemist_CF

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2008 - 16:02

Aan de configuratie van de C met het amine eraan zal inderdaad waarschijnlijk niets veranderen. De reactie kan echter in die zin stereoselectief zijn dat de configuratie van het nieuwe stereocentrum afhangt van het al aanwezige. Een racemisch aminoketon zoals je dat getekend hebt is een mengsel van 50% (R) en 50% (S), dat zal je niet verbazen. Wat er kan gebeuren is dat alle (R)-aminoketon b.v. reageert tot het (R,R)-aminoalcohol (en dus alle (S)-aminoketon tot de (S,S)-aminoalcohol). Dat is dus iets anders dan wat je in je plaatje hebt getekend.

Ah hij kan dus een voorkeur hebben voor erythro.

Thanx voor de uitleg ;) :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures