polair likes polair

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 254

polair likes polair

Hallo,

algemeen wordt gesteld dat polaire molecules polaire molecules oplossen, maar waarom?

Ik heb ergens gelezen dat de interactie van een molecule bepaald wordt door de polariteit , maar hoe verklaar je dit dan juist?

8-[

Berichten: 677

Re: polair likes polair

Stel dat je een zuivere vloeistof A hebt, en een zuivere vloeistof B. In A worden de moleculen onderling samengehouden door interacties tussen de A moleculen. In B is dat hetzelfde voor B moleculen.

In een mengsel van A en B zijn er naast de A-A en B-B interacties ook A-B interacties. Stoffen zijn onderling mengbaar, wanneer een A-B interactie ongeveer dezelfde energie heeft als het gemiddelde van een A-A en B-B interactie.

Om te mengen kan je stellen dat je een A-A en een B-B interactie moet breken, en twee A-B interacties moet vormen. Dit proces mag geen (of niet teveel) energie kosten, A-A en B-B interacties moeten dus gelijkaardig zijn.

Dit heb je wanneer zowel A als B beiden of polair of apolair zijn.

Ik hoop dat dit een beetje je vraag beantwoordt.

Berichten: 254

Re: polair likes polair

Hallo,

Op zich snap ik uw uitleg wel Jooken, alleen stel ik me de volgende vraag:

Niet elke apolaire binding is gelijk...

Naargelang de geometrie van uw elementen zit je toch met een ander "soort" binding of andere energie, interactie?

Met andere woorden: je kan een apolaire stof hebben met binding A onderling en een apolaire stof B met met binding B , dan hoeven die toch niet noodzakelijk dezelfde interacties te hebben ?

Of is dat verschil miniem(onderling tussen bv. apolaire verbindingen) in vergelijking met het verschil apolair-polair en mag je dan vereenvoudigen en stellen: polair likes polair en apolair likes apolair?

Berichten: 677

Re: polair likes polair

Mengbaarheid heeft te weinig te maken met de aard van de interactie, maar wel met de grootte van de interactie.

Om even wat technischer te gaan: Twee stoffen zijn mengbaar met elkaar als:

ΔmixG° ; de Gibbs energie van menging, kleiner is dan nul. Nu is:

ΔmixG° = ΔmixH° - T*Δmix

Met ΔmixH° de mengenthalpie en ΔmixS° de mengentropie.

Deze laatste term is altijd positief, omdat de wanorde (entropie) sterk stijgt wanneer je twee stoffen mengt.

ΔmixG° is dus kleiner dan nul als ΔmixH° positief is en niet te groot. (Het geval dat ΔmixH° kleiner is dan nul, dat we dus een exotherme menging hebben, komt bijna niet voor). Uit deze vergelijkingen blijkt ook dat mengbaarheid afhankelijk kan zijn van de temperatuur.

Mengbaarheid is dus gewoon een kwestie van het balanceren van energetische en entropische bijdragen. Uiteraard veronderstellen we dat er geen chemische reacties optreden.

Berichten: 254

Re: polair likes polair

Eum

ik snap die formules wel en de uitleg die je erbij geeft, maar toch blijf ik met dezelfde vraag zitten:

zijn dan elke apolaire verbindingen (bijna) gelijk in grootte met elkaar (wat de interactie betreft)?

Aangezien apolair in apolair oplost als algemene regel, mag je dan stellen dat de grootte van de apolaire interacties altijd ongeveer gelijk zijn?

MAW er zijn geen grote verschillen in grootte wat de interactie betreft van apolaire bindingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: polair likes polair

Drie soorten "contacten":
  • In een apolaire stof vind je "Vanderwaals" bindingen tussen moleculen.
  • Als je een polaire stof hebt (meerdere moleculen bij elkaar), dan vind je daarin naast de Vanderwaals bindingen heel sterke polair-polaire interacties.
  • Tussen apolaire en polaire moleculen kun je geen sterke polair-polaire interacties maken, maar wel nog steeds Vanderwaals bindingen als tussen apolaire moleculen.
Wat gebeurt er als je twee apolaire stoffen met elkaar probeert te mengen? Welke contacten verbreek je en welke maak je?

Wat gebeurt er als je een apolaire en een polaire stof met elkaar probeert te mengen? Welke contacten verbreek je en welke maak je?

Berichten: 254

Re: polair likes polair

Voor het apolaire- polaire geval:

mag het ik het dan zien als:

(stel stof A= polair, stof B apolair)

Hypothetisch gezien:

je breekt de (onderlinge) polaire verbindingen (van A) wat veel energie kost om dan apolaire verbindingen te maken met B (waarvan de apolaire verbindingen verbroken werden) , waardoor je maar weinig energie terug kwijt kan en dus zal zoiets niet gebeuren.

==> energiebalans danig verstoort, dus zal niet gebeuren.

Of is dit een foute redenering?

Voor 2 apolaire is het gewoon dat je 2 keer een apolaire verbinding verbreekt (van zowel A als B) om dan 2 apolaire verbindingen te maken (A-B)

==> energiebalans ok, dus kan gebeuren.

Hierbij dus onthouden dat in een apolaire binding het gaat om vanderwaals krachten en dat de geometrie van de molecules op zich niet direct een grote rol spelen voor wat deze vanderwaalskrachten betreft.

Of heb ik het nog niet helemaal begrepen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: polair likes polair

Afbeelding

Berichten: 254

Re: polair likes polair

Ok,

Jooken en rwwh bedankt voor jullie antwoorden Afbeelding

Reageer