[scheikunde] structuur zwaveltrioxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 141

[scheikunde] structuur zwaveltrioxide

Dag iedereen,

Ik heb in een niet zo moeilijke oefening de structuurformule opgesteld van SO2 . Ik kwam erachter dat het zwavelatoom sp2 gehybridiseerd is net zoals het zuurstofatoom. Na de binding kreeg ik een vol p- orbitaal, 2volle sp2 orbitalen en ook nog een leeg sp2 orbitaal dat gebruikt wordt om een datieve binding te vormen met het volle p-orbitaal van het 2de zuustofatoom.

Ik denk dat dit juist is...

Ik probeerde hetzelfde te doen voor SO3 . Door het oplossen van de vorige oefening kon ik wel uitwerken hoe de eerste 2 zuurstofatomen aan het zwavelatoom vastzitten, maar hoe dit precies zit voor het derde zuurstofatoom is me niet echt duidelijk. Ik kan wel de structuur formule opstellen, maar de vraag speelt zich af op het gebied van de orbitalen.

Zou iemand me kunnen helpen a.u.b.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] structuur zwaveltrioxide

Ik denk dat ze alle 3 dubbel gebonden zitten. Dat je dus een s configuratie overhoudt.

Berichten: 141

Re: [scheikunde] structuur zwaveltrioxide

Octet expansie...

Is er dan een overlapping tussen een d-orbitaal en een p-orbitaal? Deze binding komt namelijk alleen voor bij octet expansie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] structuur zwaveltrioxide

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Sulfur_trioxide

Hybridisatie met d-orbitals is controversieel, blijkbaar. Lees: http://en.wikipedia.org/wiki/Hybridization_(chemistry)

Berichten: 141

Re: [scheikunde] structuur zwaveltrioxide

Erg bedankt.

Er blijkt dus inderdaad een overlapping te zijn tussen een d-orbitaal en een p-orbitaal. Maar we moeten het wel met een korrel zout nemen hybridisatie met d-orbitalen blijkt controversieel te zijn. Dit heeft te maken met theorieën en niet met wetten, waardoor er verschillende mogelijkheden zijn om bindingen te verklaren. 8-[

Dus de structuur van SO3 ligt vast maar hoe het precies zit op gebied van orbitalen wordt verklaard met Verschillende theorieën

Ik denk dat dit probleem professioneel opgelost is ;)

Dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] structuur zwaveltrioxide

Een nette manier om dit uit te zoeken zou zijn om de structuur te bepalen met quantummechanische berekeningen, en dan vast te stellen hoeveel van de d-orbital in de moleculaire orbitals terecht komt...

Maar dat is even wat meer werk dan eenvoudig voorspellen hoe een molecuul in elkaar zit, en dat was toch het doel van de VSEPR...

Reageer