[Wiskunde] Ellips

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 486

[Wiskunde] Ellips

Bewijs dat de ellips E <-> (x²/a²)+(y²/b²)=1 juist vier punten p bezit waarvoor pf1 en pf2 loodrecht op elkaar staan als a>bV(2) (V is vierkantswortel)

je moet het niet uitwerken maar ik zou graag weten wat ik moet doen
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Berichten: 94

Re: [Wiskunde] Ellips

hoi, ik ging als volgt te werk:

Bepaal eerst de parametervergelijking van de ellips : x=acost, y=bsint. Dus heeft een willekeurig punt p op de ellips als coordinaten (acost, bsint). De coordinaten van f1 en f2 zijn (V(a²-b²) , 0), respectievelijk (-V(a²-b²) , 0). Bepaal vervolgens de rico's van pf1 en pf2. Die rechten staan loodrecht op elkaar asa (rico pf1).(rico pf2) = -1. Werk dit uit en je krijgt een voorwaarde voor het bestaan van t in de vorm van 1 + (1/sint)² = a²/b². Uitgaande van die vergelijking onderzoek je dan de gevalletjes a=bV2, a<bV2, a>bV2. Je zult enkel bij het geval a>=bV2 juist één t vinden. Wegens dubbele symmetrie van de ellips vind je dan juist vier punten asa a>bV2.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [Wiskunde] Ellips

Enorm bedankt zo had ik het zelf nog niet bekeken

ik heb de rico's gezocht (P was dan (x,y)) en dan dat in de forumele van de ellips ingevoerd omgerekent naar X en dan kreeg ik een bestaansvoorwaarde (ik moet een V wortel trekken) en die kon ik naar a>V(2)b omvormen

maar jouw mannier was simpeler
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Ellips

De meetkundige afleiding wil ik je niet onthouden.

Maak eerst een tekening van de ellips met de brandpunten op de x-as, dat betekent dat a>b. Teken nu zo goed mogelijk een punt P(p,q) op de ellips, zodat hoek F1PF2 ongeveer 90° is, dan is PO=PF1=PF2=c met c²=a²-b².

Dus p²+q²=c² (1)

P bevindt zich op de ellips, dus (p/a)²+(q/b)²=1 (2)

Uit (1) volgt: q²=a²-b²-p². Invullen in (2) geeft:

p²/a²+(a²-b²-p²)/b²=1, p² buiten haakjes halen

p²(1/a²-1/b²)=2-a²/b²,

p²=(2-a²)/(1/a²-1/b²)

Deze breuk moet positief zijn vanwege p² en de noemer is negatief vanwege a>b, dus de teller moet negatief zijn!

2-a²/b²<0 <=> a²/b²>2 <=> a²>2b² <=> a>b√2

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Ellips

Bij nader inzien,staat er nog een fout in m'n vorige post.

OP=OF1=OF2=c, eig. rechthoekige driehoek (denk maar aan een rechthoek en de diagonalen).

Dit betekent ook dat de punten P worden gevonden door het snijden van de cirkel p²+q²=c² met de ellips en op deze cirkel liggen ook de brandpunten van de ellips.

Reageer